door 1 januari 1970

1. Rijd defensief

Ook al heb je het gelijk aan je kant, bij een ongeval of een crash kunnen zware verwondingen horen. Een wagen die weigert voorrang te verlenen en je aanrijdt kan je in het ziekenhuis doen belanden. Een open dubbele beenbreuk doet niet minder pijn als je in je recht bent.

2. Rijd ALTIJD defensief

Geen uitzonderingen op de regel. Zie punt 1.

3. Houd altijd één vinger op je remhendel

Niet omdat je zo sneller je rem kunt bedienen, maar omdat met een extra steunpunt het veel gemakkelijker is je gast juist te doseren. Zonder vinger op het hendel, draait je rechterpols maar wat rond, je doseert veel beter als je de wijsvinger op het remhendel houdt.

4. Kijktechniek

De sleutel tot beter motorrijden. Kijk ver voor je uit en kijk waar je heen wilt gaan in plaats van vlak voor de motor. Overdrijf gerust, na een tijdje wordt het een gewoonte. Zowel je bochten als je rijlijnen zullen beter worden.

5. Check je bandendruk

Een dooddoener, maar het is waar. Een drukverschil van 100 gram in de voorband kan een verschil maken in het stuurgedrag. Zorg voor een correcte bandenspanning. En, goes without saying, goede banden.

6. Speel met je motor

Vind een rustige plek. Oefen daar een noodstop uit. Doe dat ook als het nat ligt en acceleer dan ook eens stevig. Leer ervaren wat je motor doet in niet-normale situaties, dan ben je minder verrast als die zich voordoen in het verkeer.

7. Ga circuitrijden

Ook al rijd je met een toermotor of een custom. Ga circuitrijden en volg een initiatieles. De technieken die je daar leert, zullen ook op de weg een veel beter motorrijder maken.

8. Ga off road rijden

Wie off road kan rijden, beheerst zijn motor ook op de weg beter. Punt. Er zijn heel wat goede plekken om de basis te leren. In Hondapark in Olmen hebben ze basis initiaties met pure off road motoren. Endurofun, BMW, Honda en Ducati bieden off road lessen aan voor mensen met Adventure motoren.

9. Rijd geregeld

Niks zo slecht voor een goede rijtechniek als weinig rijden. Wie slechts enkele keren per jaar een been over de motor gooit, moet telkens van nul herbeginnen. Rijd dus geregeld met je motor. Dat wil niet zeggen dat je tijdens de winter door het zout moet gaan ploegen. Maar zorg er toch voor dat je een zeker ritme onderhoudt. Het loont.

10. Ga op reis met de motor

Niet alleen omdat motorreizen de beste manier is om op reis te gaan. Je bevindt je inderdaad tussen de mensen en reist zoals het hoort; met veelvuldig contact; zowel met je omgeving als met de bevolking. Het pluspunt van reizen waarover we het hier hebben, is echter het dagelijks langdurig rijden tijdens een zekere periode. Niets zo goed om je motor van binnen en van buiten te leren kennen als ermee op reis gaan.

11. Onderhoud je motor

Een motor die in orde is, is aangenamer en veiliger. En als je hem bij een dealer brengt voor service, zorg ervoor dat hij goed gepoetst is. Een vuile motor naar een dealer brengen is zoals naar de tandarts gaan net nadat je een boterham met pindakaas gegeten hebt.

En tot slot: Geef voorrang aan je comfort

Een degelijke motoruitrusting moet in de eerste plaats veilig zijn. Maar ze moet vooral ook comfortabel zijn. De veiligste jas die niet goed zit, zal je storen tijdens het rijden en maakt je rit dus per definitie minder veilig. Zorg ervoor dat je motoruitrusting net zo goed aanvoelt als een paar oude sportschoenen. Zonder de geur dan...

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief