door Thierry Sarasyn 3 juni 2020

Vergelijkingstest Kawasaki Z900 vs BMW F 900 R: Close combat?

De dagen waarin een naked bike gewoon een sportmotor zonder kuip was, zijn voorbij. BMW brengt met de 2020 F 900 R een compleet nieuwe versie van de F800R. Kawasaki finetunet dit jaar de motor die - zo zeggen onze notullen – ook al in zijn vorige versie boven alle kritiek verheven was. Maar hoe verhoudt een twin zich op dat vlak tot een vierpitter?

De F 900 R en Z900 belichamen een nieuwe generatie nakeds.

Rijbeleving

Dit is één van de weinige vergelijkingstests die je kunt neerpennen zonder de technische fiche naast je. Niet alleen omdat beide motoren vermogen boven de 100 pk optekenen, maar vooral omdat de rijbeleving in dit geval veel meer zegt dan de waarden op papier. Zeg nooit zomaar naked met 105 pk (BMW)tegen een naked met 125 pk (Kawa). Terwijl deze vergelijkingstest op papier zich aankondigt als close combat is het in realiteit een strijd op twee verschillende vlakken. En dit gaat veel verder dan een simpele keuze tussen twee of vier cilinders.

Zelfde silhouet, verschillend design.

Verschillende invalshoek

Beide motoren worden wel verenigd omdat ze symbool staan voor een nieuwe generatie; het type naked bike dat je als klant mag verwachten anno 2020. Ze doen dat elk op hun eigen manier. BMW met een motor die een zeer scherpe basisprijs heeft (8.800 euro) en een optiepakket waar een doorsnee vierwieler jaloers op kan zijn.

Kawasaki biedt je standaard meer waar voor je geld. Bij BMW kun je zelf kiezen hoeveel waar je wilt voor meer geld.


Kawa hanteert net zo goed het principe van een scherpe basisprijs (9.599 euro) maar biedt daarvoor standaard meer. Het optionele performance pack (met een Akrapovic demper, getint windscherm, tankpad en afdekkap voor de buddyseat) kost momenteel 400 euro. Daarmee komt je voor een compleet uitgeruste Z900 op 9999 euro. De BMW uit onze test had ruim 3.000 euro aan extra’s en zou in deze versie, inclusief kortingen 12.055 euro kosten. De quickshifter, ESA elektronisch instelbare achterveer, GPS en de Pro-rij modi vielen ons het meest op.

De Kawasaki is bijzonder gemakkelijk te sturen.

Hyperstabiel in snelle bochten: de F 900 R

Tot in de puntjes

Alleen hieruit kun je al concluderen dat beide merken de sportieve naked anno 2020 anders benaderen. Kawasaki biedt je standaard meer waar voor je geld. Bij BMW kun je zelf kiezen hoeveel waar je wilt voor meer geld. We schatten dat er maar weinig klanten zullen zijn die voor 400 euro extra het Performance pakket van de Kawasaki links laten liggen. Bij BMW bieden ze een sterke basismotor aan, die je met veel precisie naar eigen wens en budget kunt aanvullen, al dan niet via pakketten. Ook hier zijn we er zeker van dat weinig mensen de basisversie meen naar huis nemen. Maar hoever ze gaan in het verder personaliseren van de F 900 R is minder voorspelbaar. De gemiddelde prijs waaraan een F 900 R zal verkocht worden dus ook. Wat je er ook voor betaalt, je krijgt een product in de plaats die tot in de puntjes afgewerkt is. Alleen moeten ze ons eens uitleggen waarom die twee grote grijze bouten aan de rechterkant van het frame niet op zijn minst geverfd of bedekt zijn door een kapje. Gek als je de rest van het geheel bekijkt.

Voor 400 euro heb je het Performance pakket op de Z900.

Talloze opties en accessoires op de BMW

Verregaande mogelijkheden

Beide motoren bieden goed afleesbare en strakke TFT schermen zijn. Dat alleen al geeft een hoogwaardige indruk. Anno 2020 zijn TFT schermen en connectiviteit de norm geworden, ook bij nakeds en het valt te verwachten dat toekomstige modellen van alle merken die stap ook zullen zetten? BMW en Kawasaki hebben dat nu al gedaan en BMW gaat nog verder in de mogelijkheden die de app je biedt. De bediening is daarom ook complexer, maar het blijft intuïtief en al bij al gemakkelijk via het gekende wieletje aan het linkerhandvat. Het Duitse bedrijf gaat ook ver in de opties met zithoogtes: er zijn er maar liefst 5 beschikbaar.

TFT is de nieuwe norm. BMW gaat hier ver in.

Ook de Z900 heeft een goed afleesbaar TFT scherm.

Kawasaki fun gehalte

Wellicht nog belangrijker dan de uitrusting en de afwerking, is het rijgedrag. Zeggen dat de twin anders is dan de viercilinder zou een open deur intrappen zijn. Toch verraste de vergelijking ons. De Z900 is een oude bekende die in zijn 2020 trim nog altijd vertrouwd aanvoelt. En dat was ook al zo de allereerste keer dat we op de Z900 stapten. Deze motor voelt onmiddellijk aan alsof je er al twee jaar mee rijdt en je ‘m helemaal op je wensen afgesteld hebt.

Toegankelijk, fun, potent en breed inzetbaar. Het zou zomaar van ons persoonlijk Tinder profiel kunnen komen, maar het zijn vier karaktertrekken die het viercilinderblok van de Z900 typeren.


Daar is een goede uitleg voor: De Sugomi gestijlde Kawa is een motor met veel gaven en nauwelijks gebreken. Het motorkarakter heeft alles wat je kunt verwachten en meer. Toegankelijk, fun, potent en breed inzetbaar. Het zou zomaar van ons persoonlijk Tinder profiel kunnen komen, maar het zijn vier karaktertrekken die het viercilinderblok van de Z900 typeren. De Z900 is tegelijkertijd een allemansvriend, een pretmaker en een sportmotor. En alles is perfect op mekaar ingesteld. Frame, ophanging, blok... de synergie klopt als een bus. Ga je hard, dan kan de Kawasaki het aan, wil je gek doen, is hij vragende partij en hou je het rustig dan is de viercilinder soepel en bruikbaar. Veelzijdigheid troef; wat wil je nog meer?

De Kawasaki is duidelijk de meest speelse van de twee.

Gas in de hoek

De BMW is op veel vlakken grondig anders. En voor wie de hierboven genoemde eigenschappen als essentieel beschouwt, geen match voor de Kawasaki. Zo is de initiële gasrespons eerder braaf op de twin. Als je rustig met de BMW rijdt is ie wel erg euh... rustig. Makker dan je van een 900 twin zou verwachten. Pas als je het gas helemaal open draait, toont de F 900 R zijn potentieel. Dat bedoelen we letterlijk. Als je het gas tot tegen de stuit draait, verandert de BMW in een zeer sportieve twin. En dan is hij puur qua kracht, de evenknie van de Kawasaki en hij zet identieke prestaties neer bij hernemingen.

Als je het gas tot tegen de stuit draait, verandert de BMW in een zeer sportieve twin.


Maar bij gewoon rijden, is de fun factor minder groot. Alles klopt op de Duitser, maar als het gas niet in de hoek staat, is hij relatief gezapig. Dat hoeft geen tekortkoming te zijn, er zijn motorrijders die het liever zo hebben. En er is ook op de BMW een ruime keuze aan mappings om een karakter van je keuze te vinden. Dat scheelt.

Waar de BMW wel beter zou moeten doen, is in het samenspel tussen de voorvork en de rem. Of gewoon bij de voorvork. De niet instelbare upside down is comfortabel bij gewoon gebruik, maar duikt bij sportief remmen wel heel ver in, want te zacht. Voor de bocht is het soms even slikken. Eens je in de bocht bent, is de F 900 R stabiel als een trein op rails. De optionele elektronisch instelbare achterveer is boven elke verdenking verheven.

Gas helemaal open en dan komt het sportieve potentieel vrij.

Middenklasse nakeds

De nieuwe generatie naakte middenklassers zet nieuwe normen qua afwerking, gebruiksvriendelijkheid en prestaties. Deze twee motoren doen dat op een nadrukkelijk andere manier, zowel op het vlak van motorisatie als qua aanpak. Uiteindelijk vinden ze elkaar enkel in het feit dat het naakte middenklassers zijn. En zelfs daar moet je mee uitkijken, want is een 900 cc nog een middenklasser? Die gast met zijn CB650 en zijn maat met de 1290 Superduke R vinden van wel.

Beide motoren uit deze test hadden best nog wat langer in de MotorNieuws garage mogen staan.


Als je er van uitgaat dat eigenaars van nakeds automatisch tuk zijn op een hoge fun factor in combinatie met een sterk basispakket en een sportief potentieel, dan kun je niet anders dan zeggen dat de Kawasaki de bovenhand heeft in deze strijd. BMW kon vooral met de voorvork beter scoren en heeft een duidelijk andere visie op het motorkarakter. Strakker, braver onderin en in het middengebied en best pittig als je stevig aan het gas gaat draaien. De ruime keuze aan accessoires zal in de smaak vallen van wie wat extra te besteden heeft en ver wil gaan in het personaliseren van zijn of haar motorfiets.

De snoet heeft niks meer met die van de F 800 R te zien.

Herkenbaar, ook met het getinte Performance kapje.

Nieuwe generatie

Wie letterlijk ver wil gaan, zal dat bij voorkeur met de Kawasaki doen. Want ook al heeft de BMW een unieke gesmede kunststof tank, hij bevat maar 13 liter. Dat wil zeggen dat je na ongeveer 160 km toch naar een benzinestation begint uit te kijken, wetende dat je actieradius op pakweg 200 km ligt bij een beetje sportief rijden. De Kawasaki komt ruim 50 km verder. Dat is een redelijk verschil. Waar de twee mekaar wel perfect in evenwicht houden: er bestaat zowel van de F als de Z een A2 versie met 47 pk die later tot een topvermogen van 94 pk kan worden omgevormd.

Beide motoren uit deze test hadden best nog wat langer in de MotorNieuws garage mogen staan. Het zijn motorfietsen die geknipt zijn om te rijden op het wegennet van de lage landen. En van wat we ons herinneren van de afzonderlijke perspresentaties, ook voor Spaanse bergpassen en slingerende kustwegen. We zouden er zelfs niet vies van zijn om ze mee te nemen op een circuit. Je kunt voor beide motoren een aantal zaken in de weegschaal werpen die de balans doen overhellen en beide zijn dragers van een nieuwe generatie. Maar als je - los van het motorkarakter - de totaalpaketten bekijkt zie je dat de Kawasaki op geen enkel punt tekortschiet. Dat maakt hem de beste motor uit deze test.

Foto’s: Jonathan Godin

Meer weten over de BMW F 900 R?

Meer weten over de Kawasaki Z900?

Twee naakte middenklassers klaar voor de twenties.

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van deze vergelijkingstest

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief