door Mattijs De Lee 2 juni 2020

Royal Enfield Classic 500: Tijd om te toeren

Wanneer je enkel nog maar naar een motorfiets kijkt, dan schep je automatisch al enkele verwachtingen. Bij de Royal Enfield Classic 500 is dat niet anders. Sterker nog: zowat alles wat we dachten dat we ervan konden verwachten bleek ook te kloppen. Verwacht jij je bij een blik op deze classic aan zorgeloze rustige zomerritjes op landelijke wegen, met een pruttelende soundtrack op de achtergrond en een letterlijk zinderende ervaring waar menig vibrator zijn meerdere in zou moeten erkennen? Je hebt gelijk.

All eyes on the Classic 500... Benieuwd wat zij er van vindt.

Royal Eenvoud

Meer dan zijn verwachtingen, hoeft de Royal Enfield Classic 500 ook niet te zijn. Het is een motor ontheven van high-tech en extra's en dat bevalt 'm uitstekend. Waar rijmodi, tractiecontrole, handvatverwarming, een TFT-dashboard of, godbetert, cruise control zeker en vast hun nut hebben op de meeste motoren, zouden zulke features vreselijk misstaan op de Classic. Dat vonden ze in India ook. Dus blijft het bij de essentie: ontstekingsknop, hoorn, killswitch, lichtschakelaar, knipperlichtbediening, analoge snelheidsmeter, kilometerteller, klaar. Geen toerenteller, geen elektronisch dashboard, geen benzinemeter, geen tripteller, geen vul maar aan. We krijgen nog net twee waarschuwingslampjes die aangeven wanneer we op brandstofreserve zitten en voor mocht er iets mis zijn met de motor. Ohja, er is ook een soort van handchoke (beter gezegd: een 'fast idle') te bedienen voor een vlottere koude start. Meer gadget dan dat wordt het niet.

Fijn is wel dat je alles in gang kan trappen met de kickstart die er standaard op zit. Je hoeft daarbij niet te vrezen dat je over het stuur gezwierd wordt als je timing even tegenzit dankzij de ingebouwde decompressor.


In lijn met de rest maakt de motor onder de Classic de zaken niet complexer dan noodzakelijk dankzij de 500cc luchtgekoelde eencilinder met vijf versnellingen. Dat type motorblok is het merk uiteraard niet vreemd. Het design van de Classic ligt niet veraf van historische modellen zoals de WD's uit WOII of de Model CO of J van vlak daarna maar uiteraard evolueerde het blok mee doorheen de jaren en is daarbij aangepast aan moderne normen. Fijn is wel dat je alles in gang kan trappen met de kickstart die er standaard op zit. Je hoeft daarbij niet te vrezen dat je over het stuur gezwierd wordt als je timing even tegenzit dankzij de ingebouwde decompressor. In de praktijk zal je die kick waarschijnlijk enkel gebruiken om eens indruk te maken op je vrienden of een vol caféterras (café, wat is dat nu weer?), maar het biedt esthetisch een leuke meerwaarde.

Eenvoud troef, ook op het dashboard

Wendbare ritmachine

We trappen de Classic 500 (dan toch) in gang en trekken de baan op. En onze eerste kilometers van Wetteren naar Antwerpen, binnendoor en zonder autostrade, voelden bijzonder charmant aan. Trage maar ontspannende wegen doorheen Vlaamse velden waarbij een glimlachende zon en een gemoedelijk briesje de ideale kompanen vormden. Het was alsof we dankzij het design van de Classic terugreden naar een tijd waarin de maatschappij trager leefde. De sepia-filter moet je er zelf nog even bij verzinnen.
Alleszins, de binnendoormethode bleek meteen een uitstekende opportuniteit om de wendbaarheid van de machine grondig te testen. Mede dankzij het uitdrukkelijk gebrek aan oriëntatievermogen van yours truly waardoor keren in een straat meteen veelvuldig getest kon worden. De Classic 500 is erg wendbaar en licht en laat zich met plezier van bocht naar bocht zwieren zonder al te veel inspanning. Opvallend is ook de erg kleine draaicirkel, die bijvoorbeeld dat keren in een straat bijzonder eenvoudig maakt. Belangrijke eigenschap voor een ritmachine als deze.

Soepel de bocht in

Trillende ervaring

De 500cc monocilinder straalt rust en vertrouwen uit. Zacht grommend brengt hij je zonder daar moeilijk over te doen naar een gezonde cruise-snelheid. Dat grommen gaat evenwel gepaard met de te verwachten trillingen die zo'n monocilinder genereert. Dat merk je al vanaf de ontsteking bij stationair draaien. Een romanticus zou het omschrijven als een fysieke aanvulling bij de totaalervaring die klassiek motorcruisen heet. Een cynicus als rete-irritant. Ik houd het ergens tussen die twee. De trillingen zijn aanvankelijk zoiets als een onverwachte drumsolo tijdens een concert. Het maakt alles net dat tikkeltje completer, maar na een tijdje mag het wel ophouden.

De trillingen zijn aanvankelijk zoiets als een onverwachte drumsolo tijdens een concert. Het maakt alles net dat tikkeltje completer, maar na een tijdje mag het wel ophouden.


Eenvoudige oplossing voor als die trillingen je te veel worden: opschakelen en minder toeren maken. In elke versnelling beleef je opnieuw die enigszins verrassende trekkracht in lage toeren die zo eigen is aan een monocilinder. Prima spul voor als je een voertuig wil inhalen in de binnenwegen. Die trekkracht valt dan wel weer volledig weg in hoge toeren. Minder prima als je merkt dat tijdens dat inhalen voornoemd voertuig ook beslist om wat sneller te gaan rijden.

Vergevingsgezind

Ander voordeel van al dat koppel in lage toeren: het maakt niet zoveel uit als je in een foute versnelling de bocht induikt. Je moet niet te veel nadenken over in welke vitesse je rijdt, de Enfield zal het wel redden. Of het een zicht is, dat is een andere vraag. Waar je wel enigszins op moet letten, is je timing bij het schakelen. Ben je te laat of schakel je te enthousiast op dan durft er wel een en ander beginnen rammelen.Ontkoppelen verloopt verder als een mes door warme boter op de Classic: moeiteloos. Het schakelen zelf daarentegen niet.

Een echte klassieke mono

Prijs naar afwerking

Een klassieker met weinig om handen zou niet te veel mogen kosten. En dat heeft Royal Enfield ook begrepen. De goedkoopste Classic 500, de Black, begint al vanaf 5.699 euro. De Chrome Green versie waar wij mee reden heb je voor 6.199 euro.

Zachte prijs voor een fraai-ogende machine

De essentie van motorrijden

Het weer van de jongste dagen/weken liet toe om de Enfield te testen in het beste cruiseklimaat. En elke rit was opnieuw een haast spirituele ervaring die de essentie van motorrijden leek te omarmen. Een hand losjes aan de gas, de andere rustend op de prachtige brede druppelvormige tank, ademhalen en kilometers doen. Je zou er de tijd door uit het oog verliezen. Ook al omdat er zelfs nergens een klok te zien is. Well played, Royal Enfield.

Foto's: Thierry Dricot

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Luchtgekoelde eencilinder
Cilinderinhoud: 499 cc
Maximaal vermogen: 27,2 pk bij 5.250 opm.
Maximaal koppel: 41,3 Nm bij 4.000 opm.
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: enkele onderbuis
Voorvork: 35 mm met 130 mm travel, niet instelbaar
Achterschokbreker: twin shock op gasdruk, instelbaar
Remmen voor: enkele 280mm remschijf met dubbelzuiger remklauwen
Remmen achter: enkele 240mm schijfrem met enkelzuiger remklauwen
ABS: ja

Afmetingen
Wielbasis: 1360 mm
rijklaar gewicht: 195 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijzen
Classic Chrome Green: 6.199 euro (BE) / 7.199euro (NL)
Classic Chrome Black: 6.099 (BE) / 7.199 euro (NL)
Classic Army Battle Green: 5.899 euro(BE) / 6.999 euro(NL)
Classic Black: 5.699 (BE) euro / 6.799 euro (NL)
Classic Gun Grey: 5.899 (BE) euro / 6.999 euro (NL)
Classic Redditch Red: 5.899 (BE) euro / 6.999 euro (NL)
Classic Squadron Blue: 5.899 euro (BE) / 6.999 euro (NL)

Bekijk hier alle foto's van de Royal Enfield Classic 500

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief