door Mattijs De Lee24 juli 2020

Mash Dirt Track 650: weinig geld, veel plezier

Met de Dirt Track 650 sneed Mash vorig jaar een nieuw segment aan binnen de motormarkt. Waar ze zich voordien meer richten op de urban riders die zich stijlvol door de stadskernen wilden verplaatsen op lichte motorfietsen, ademt de Dirt Track 650 toch een andere vibe uit met een grotere motor en een ruwer karakter. Maar wees gerust: ook op deze Dirt Track zal je stijlvol stadsstraten én landwegen doorkruisen.

Nieuwe snoet

In essentie onderging de Dirt Track weinig veranderingen ten opzichte van het model van vorig jaar. De meest opvallende wijziging is vooraan te vinden: wie zich toch wat vragen stelde bij het kleine voorlicht waarrond een nummerplaat verwerkt zat, zal blij zijn dat de Dirt Track nu ook met een conventionele ronde LED-koplamp geleverd wordt. Weg met de koplamp die uit een aftermarket catalogus leek te komen en een esthetischs stap vooruit. Ook qua veiligheid en gebruiksvriendelijkheid is dit een goede zaak: je ziet beter en je wordt beter gezien. Verder blijft het recept onveranderd: een betaalbare funbike met de juiste looks, zonder al te veel franjes en met voldoende potentieel om een groot publiek te bekoren.

De ronde LED-koplamp is nieuw in het 2020-model

Vlot blok

De motor onder de Dirt Track gebruikt onderdelen van Honda's Dominator 650 en XL600R als basis. Alvast een goede reden om al een deel van mogelijke twijfels omtrent kwaliteit en duurzaamheid weg te nemen. Het luchtgekoelde monoblok levert 40 pk en 45 Nm koppel. Het is een vlot blok dat voldoende vermogen op lage toeren produceert, maar zeker en vast op z'n best is in het midden. In de hogere toeren staat de Dirt Track zijn mannetje, maar er mocht nog net iets meer punch bovenin. In elk geval: de dikke mono is zeker en vast een vlot blok en staat perfect in lijn met de rest van de machine.

Speels én functioneel

Aan de Dirt Track zijn weinig extraatjes aangeplakt. En dat is best op z'n plaats vinden wij. Het gewicht blijft rijklaar onder de 180 kilogram waardoor de machine zich met alle gemak door bochten en uitdagend terrein beweegt. Anderzijds zou je kunnen argumenteren dat de Mash gediend kan zijn met een aantal features en aanpasbare instellingen. Maar dan zit je meteen ook in een andere prijsklasse. Bovendien onderstreept het minimalistische van deze Dirt Track ook de speelsheid en fun-factor. In de juiste omstandigheden en met de juiste state-of-mind is dit waarlijk een ideale machine om zowel jezelf als de motor eens goed uit te leven. De remmen vragen dan wel wat input, maar werken goed genoeg voor het werk waarop de Dirt 6.5 gericht is. Hetzelfde geldt voor de veerwerking. Niets voor de veeleisende, ambitieuze rijder, maar wel perfect voor een namiddagje plezier.

In de juiste omstandigheden en met de juiste state-of-mind is dit waarlijk een ideale machine om zowel jezelf als de motor eens goed uit te leven.


En ondanks de naam hoeft dat zeker niet altijd op asfaltloze wegen te zijn. De Dirt Track vertaalt zich ook prima in een stedelijke omgeving waar je moeiteloos doorheen het stadsverkeer laveert. De luchtgekoelde viertakt is bovendien ook bijzonder zuinig waardoor de Mash een ideale partner is voor woon-werkverkeer.

Mager dashboard

Het dashboard op de Dirt Track is minimalistisch. Het mini-display heeft net genoeg ruimte om de hoogstnoodzakelijke informatie weer te geven. Onder het display staan wel twee knoppen: de linkse knop bepaalt of je de tripmeter of de kilometerteller te zien krijg, met de rechts knop switch je - wanneer de motor niet aan staat - tussen het metrische of het Britse systeem. Daarnaast kan je via een knop aan de linkerkant het ABS aan- of uitzetten.

Verder vind je de standaard bedieningselementen terug op elke stuurhelft. Basic, dus, en daar valt niet bijzonder veel op aan te merken. Enkel hadden wij af te rekenen met een eerder wispelturige benzinemeter. Niet typerend voor Mash, dus wellicht een probleem van ons testmodel.

Vintage Mash

Dat ongemakje aside moeten we wel vaststellen dat Mash met de Dirt Track opnieuw doet waar het merk goed in is: een eenvoudige maar degelijke motorfiets afleveren die aantoont dat rijplezier vooral echt niet te veel hoeft te kosten. De Dirt Track is bovendien ook voor houders van het A2-rijbewijs beschikbaar en dat maakt deze Mash een moeilijk te kloppen machine in deze prijsklasse.

De Mash kan je in België kopen vanaf 5.299 euro. In Nederland is dat 6.299 euro

Foto's: Thierry Sarasyn

Technische gegevens

Motor
Type: Luchtgekoelde mono
Cilinderinhoud: 647 cc
Maximaal vermogen: 40 pk bij 6.000 opm.
Maximaal koppel: 49,8 Nm bij 4.500 opm.
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 41 mm upsd, niet instelbaar
Achterschokbreker: Twin shock, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: Enkele 320 mm schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 18 inch
Achterwiel: 18 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1420 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaar gewicht: 169 kg
Tankinhoud: 13 liter

Prijs
België: 5.299 euro
Nederland: 6.299 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief