door German Ooms 3 november 2019

Eerste test Montesa Cota 301RR: In de voetsporen van God

Voor wie motorsport niet dé belangrijkste bijzaak in het leven is moeten we misschien even duiden: Montesa is een Spaanse dochteronderneming van Honda en domineert al jaren het wereldkampioenschap trial. De dominantie is dusdanig, dat sinds 2007 geen enkel ander merk nog een wereldtitel op haar palmares kon schrijven. Hoe dat komt? De combinatie Toni Bou en de Montesa Cota!

Toni Bou is God

GOAT

Geen paniek indien de naam Toni Bou je niets zegt. Trial is immers een 'kleine' motorsport, die in onze kontrijen relatief weinig aandacht krijgt. In het zuiden van Europa is dat anders. Daar heeft Toni Bou een bijna goddelijke status. Begrijpelijk als je weet dat deze sympathieke Spanjaard niet minder dan 26 wereldtitels op zijn naam heeft. Dat zijn er meer dan racegoden Rossi, Stoner en Marques samen! Groots? Jawel, bijzonder groots!

Toni Bou is een megatalent en zonder enige twijfel de grootste aller tijden. Sinds 2007 is hij ongeslagen, dit zowel in de WK Trial, het WK Indoor Trial en in de XTrials. Toni Bou is dus fenomenaal goed en wat erg opvallend is: hij is onafscheidelijk van zijn Montesa Cota. Hij traint niet minder dan 8 uur per dag, en rijdt meer wedstrijden dan wie ook. Hij vormt een soort van twee-eenheid met zijn machine en verbaast vriend en vijand telkens weer met de meest onmogelijke acrobatieën. Samen met zijn Cota, een in Japan door de Honda Racing Corporation (HRC) gebouwd juweeltje dat een symbiose vormt van ontroerende eenvoud en technische suprematie. Bou is de GOAT. De Greatest Of All Times.

Bou laat zien tot wat de nieuwe Montesa Cota 301 RR in staat is.

Bijna fabrieksspul

Jawel, de machine van Bou komt uit Japan en is dus anders dan de machines die voor u en ik beschikbaar zijn. "Totaal verschillend", beweren kwatongen uit het kamp waar al jaren geen wereldtitels meer gewonnen worden. En daar wil Montesa met de nieuwe Cota 301RR wat aan doen. Uiteraard bestaan er verschillen tussen een fabrieksmachine en een klantenversie. Dat is altijd zo geweest en dat zal allicht ook altijd zo blijven. Maar met de nieuwe 301RR worden de verschillen toch weer een stuk kleiner.

Kunstwerk

Voor iedereen

Vooral op motorisch vlak werden er grote stappen gezet. De watergekoelde eencilinder viertakt met vier kleppen kreeg ten opzichte van zijn voorganger, de 300RR, een grotere boring en daardoor eindelijk een cilinderinhoud van (bijna) 300 cc (de 300RR had slechts 288 cc longinhoud). Daarmee komt het blok aardig in de buurt van de naar verluidt 320 cc van Bou's machine. Verder werd er een volledig nieuwe krukas ontwikkeld en werd de carter ventilatie verbeterd voor minder pompverliezen in het blok. Ook de uitlaatdemper en de rekeneenheid van de injectie zijn totaal nieuw. Dit alles resulteert in een gemiddelde stijging van het vermogen van liefst 16%. Idem dit voor het koppel. Ook loopt het blok nu wat vlotter in de toeren en dat gecombineerd met de kracht bij lage toeren zou de 301RR geschikt moeten maken voor het allerhoogste én het allerlaagste niveau in deze indrukwekkende sport.

De nieuwe Montesa brengt het beste in je naar boven.

Gapend gat

Om dat te bewijzen mochten we de nieuwe machine ook al even testrijden. Dit wel degelijk om het hiervoor genoemde ‘allerlaagste niveau’ te toetsen aan de praktijk. Voor het allerhoogste niveau trok Montesa haar blikje kampioenen open, met niemand minder dan God himself Toni Bou, geflankeerd door de sympathiekste Japanner aller tijden én ex wereldkampioen Takahisa Fujinami.

Want tussen Bou en onszelf gaapt een gat waar menig sterrenkundige vast nog enkele planeten in ontdekt.


Dit is dus het soort gezelschap waar een mens lichtjes zenuwachtig van wordt. Want tussen hen en ons gaapt een gat waar menig sterrenkundige vast nog enkele planeten in ontdekt. Gelukkig zijn beide heren van de sympathieke soort en tonen ze ons eerst waartoe de nieuwe RR in staat is. En euh... dat is veel. Heel veel.

Onwaarschijnlijk met wat een gretigheid de Cota de hindernissen bestormt. En hoe precies beide heren deze productiemachine weten te beheersen. Het blok is duidelijk anders en gretiger dan dat van de 300 RR en de brutale brul uit de nieuwe demper bezorgt een mens kippenvel. Prachtig! De hindernissen die de persjongens van Montesa hebben geselecteerd zijn van WK-niveau en je merkt dat beide fabrieksrijders genieten en het uiterste uit de machine halen. Prachtig om te zien en een absoluut voorrecht om zo 'close' met deze heren te genieten.

Zo moet dat dus.

Hemel en hel

Maar daarna is de pret over want dan is het aan ons. Het idee dat de machine ons wel zal helpen klopt, zelfs op dit totaal andere niveau. De Montesa laat zich ook door een ongeoefend trialist perfect beheersen en de souplesse van het blok is werkelijk uitmuntend. Het belang van een goedlopend blok kan niet overschat worden, maar vering en remmen zijn minstens even belangrijk. En ook daar stelt deze nieuwe Cota niet teleur.

Dit alles maakt het rijden met deze nieuwe Cota hemels, ook al is het terrein hels.


De volledig instelbare Tech voorvork met aluminium binnenpoten verzorgt het contact tussen de band en het onderliggend terrein bijzonder zorgvuldig en is voldoende soepel om ook het broodnodige 'verzetten' vlot te laten verlopen. Hetzelfde geldt voor de eveneens volledig instelbare Showa demper achteraan. De nieuwe 180 mm wave schijf in het voorwiel zorgt samen met het mooiste remklauwtje dat je ooit zag voor veel en perfect doseerbaar remvermogen. Dit alles maakt het rijden met deze nieuwe Cota hemels, ook al is het terrein hels.

Perfect doseerbaar remvermogen.

HRC kennis

Misschien tot slot nog even melden dat ook het uiterlijk van de nieuwe Cota behoorlijk verschilt met dat van zijn voorgangers. Meest opvallend zijn natuurlijk de nieuwe kleuren, en dan met name het bijzonder mooie grijs. Deze kleur (gepikt bij Audi?), gecombineerd met de nieuwe hoekige aluminium tank en erg fraaie spatborden maken van de 301RR een bijzonder attractieve machine. Voor wie dit alles nog niet volstaat is er nog de HRC-cataloog, waarin je onder meer tal van koolstofvezel onderdelen vindt om je slechts 72 kg zware Cota nog verder te verfraaien en te verbeteren.

Het is duidelijk dat Montesa bij de ontwikkeling van deze nieuwe Cota 301RR heel veel kennis gebruikte uit de competitie en de daaraan verbonden wereldtitels. De machine oogt niet alleen bijzonder aantrekkelijk, maar rijdt ook ontzettend goed. Tel daarbij de legendarische betrouwbaarheid van de viertakt Cota’s en je koopt voor 10.400 € een stukje techniek waar je ontzettend van zal genieten!

Technische gegevens Montesa Cota 301RR

Motor
Type: watergekoelde staande eencilinder met vier kleppen
Cilinderinhoud: 299 cc
Maximaal vermogen: ng
Maximaal koppel: ng
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: aluminium open wiegframe
Voorvork: 39 mm Tech, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Showa, volledig instelbaar
Remmen voor: enkele 180 mm schijf met vierzuiger remklauw
Remmen achter: 150 mm schijf met dubbelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis:1320 mm
Zithoogte: nvt
Drooggewicht: 72 kg

Prijs
België:10.400 € BTW incl.
Nederland: 10.400 € BTW incl. (excl. kenteken)

Invoerder
Huis Thijs, Hasseltsesteenweg 201, 3800 Sint-Truiden, info@trpracing.be

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief