door Thierry Sarasyn 6 augustus 2020

Eerste test 2020 Yamaha Tricity 300: Plan B

Driewielers zijn niet nieuw, maar driewielers waarmee je met een rijbewijs B mee mag rijden, zijn te tellen op de vingers van één hand. Zelfs als die hand behoort aan een bandwerker in de houtzagerij. Yamaha's nieuwe Tricity 300 is dus hoe dan ook een goede zet. Hoe goed, gingen wij uitvlooien.

Rijbewijs B

Yamaha kwam bijna 2 jaar geleden al met de Niken op de proppen en heeft ook al de Tricity 125 scooter in het gamma. Nu komt daar dus de 300 Tricity bij en dat is veel meer dan een zwaardere versie van de 125. Zo laat de Tricity je ook toe om bij stilstand stabiel te blijven op drie wielen en dus je benen gewoon op de bodemplaat van de scooter te houden. Bovendien mag je met deze 300 cc ook met een autorijbewijs (B) op pad.

Voor automobilisten en motorrijders

Dat zijn duidelijke troeven, maar Yamaha’s 'plan B' heeft pas nut als de motor in kwestie gewoon ook goed rijdt. We kunnen het al verklappen: de Tricity 300 doet méér dan dat. In de eerste plaats omdat hij bijzonder gebruiksvriendelijk is. En dat is van essentieel belang voor automobilisten die weinig of geen rijervaring hebben. Maar ook voor wie als doorwinterd motorrijder voor een scooter kiest, zal onder de indruk komen van het gemak waarmee alle verloopt op de Yam. Woon-werk verkeer en stadsverkeer zijn vanzelfsprekende biotopen voor de Yam, maar we kwamen er net zo goed vlot mee vooruit op secundaire wegen en zelfs op de snelweg.


Vertrouwen en veiligheid

Zo schakel je de stabilisatie van de drie wielen voor stilstand in vanaf een snelheid van 10 km per uur of minder. Als je tot stilstand komt, blijft de scooter dan gewoon rechtop staan. Vertrek je opnieuw, dan schakelt het systeem zichzelf uit en rij je (bijna) net zoals met een gewone scooter. Het sturen verloopt een tikkeltje anders, maar dat verschil mag je dan gewoon bestempelen als extra vertrouwen. De twee contactpunten met het asfalt zorgen voor meer stabiliteit en twee banden hebben altijd meer grip dan één. Een wegglijdend voorwiel dat voor een val zorgt, behoort hier niet tot de mogelijkheden. Anderzijds worden de stuureigenschappen niet negatief beïnvloed door de twee wielen. De Tricity stuurt een beetje anders, maar zwaar sturen doet hij niet.
Veiligheid is dus een andere troef die aan het lijstje mag worden toegevoegd. Voor wie dat wil, is er zelfs een voetrem aanwezig, maar die hebben we tijdens de test in alle eerlijkheid niet één keer gebruikt. Van de handrem, die ervoor zorgt dat de Tricity op een hellend vlak niet wegrolt bij het parkeren, hebben we anderzijds veel gebruik gemaakt.

Belangrijke nieuwe speler

Voor het overige heeft de Tricity alles wat je van een scooter mag verwachten: hopen bergruimte onder het zadel, een vlot blok met traploze transmissie, goede windbescherming en een hoge mate van comfort. Zelfs al spendeer je een uur of twee in het zadel, van een vermoeide onderrug of last in de nek, is er geen sprake.

Yamaha voegt hier nog de bekende zin voor afwerking aan toe en zo komt je tot de slotsom dat de Tricity 300 een bijzonder fijn product is. Hij heeft een heleboel troeven ten opzichte van andere scooters, is een nieuwe en belangrijke speler op de markt van de driewielers én hij mag met een rijbewijs B bereden worden.

Yamaha kleeft daar een prijs op van 8.199 euro en dat is gezien de uitrusting en de prestaties meer dan correct. Nog van dat!

Foto's: MotoMedia

Meer weten over de Yamaha Tricity?

Technische gevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde mono
Cilinderinhoud: 292 cc
Maximaal vermogen: 28 pk bij 7.250 opm.
Maximaal koppel: 29 Nm bij 5.650 opm.
Transmissie: CVT automatische transmissie
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: Dubbele telescoopvork
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen voor: Dubbele 267 mm schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 267 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 14 inch
Achterwiel: 14 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1595 mm
Zithoogte: 795 mm
Rijklaar gewicht: 239 kg
Tankinhoud: 13 liter

Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
België: 8.199euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief