door Thierry Sarasyn 3 maart 2019

Eerste test 2019 Honda CB500X: IS EEN ZWARE WEL JE WARE?

Adventure rijden geniet een steeds groeiende populariteit. Maar de meest all roads zijn meer dan 750 cc zwaar. Honda brengt met de CB500X een lichte en polyvalente motorfiets op de markt. Maar wat mag je van een 500 cc crossover verwachten? MotorNieuws ging hem testen.

X-Factor

De CB500X is niet nieuw in het Honda gamma, maar het 2019 krijgt wel genoeg aanpassingen om het als een echt nieuw model te laten doorgaan. Niet in het minst op stilistisch vlak, maar ook met meer pit, verfijnde elektronica en een betere ophanging. Dat moet van de CB een crossover maken tussen een avonturier, een commuter en een stadsmotor. Meer dan een A2?

Overzicht van de nieuwe kenmerken:

Voor uw gemak sommen we hieronder nog eens de belangrijkste nieuwe kenmerken van de 2019 CB500X op:

- 3kg lichter
- Betere aerodynamica en andere styling
- 10 mm langere veerweg en 19 duims voorwiel
- Noodrem knipperlichten
- Nieuw ABS
- Meer voorwaarts gerichte rijhouding
- Nieuwe Assist slipperkoppeling
- Nieuwe versnellingstandwielen
- Grotere airbox en herwerkte inlaat
- Andere demper
- 4% meer koppel en vermogen onderin en in het middengebied
- Nieuw dashboard

Doelgericht

De CB500X is geen totaal nieuwe motorfiets geworden, maar de aanpassingen maken wel een voelbaar verschil. In de lijst van verbeteringen, steken wat ons betreft de langere veerwegen, het grotere voorwiel, de assist/slipperkoppeling en – het oog wil ook wat – de nieuwe styling er boven uit.
Toegegeven, bij het rijden waren we ook best onder de indruk van de punch die dit 35 kW blok heeft, maar het lijkt straf om een verschil van 4 procent meer kracht onderin en in het middengebied zomaar te kunnen voelen. Dat gezegd zijnde: de CB500X is verrassend sterk en soepel voor een motor met A2 vermogen. 47 pk is nooit een vermogensberg, maar het koppel van 43 Nm en vooral de spreiding van de kracht, zorgen ervoor dat dit blok heerlijk rijdt op de openbare weg én in het terrein.

Neen, het is geen groottoerist, maar wel een motor die present geeft op elke ondergrond en onder alle omstandigheden.


We zouden zelfs durven stellen dat deze motor op het onverhard door zijn gewicht en wendbaarheid compenseert wat hij tekort komt op het vlak van puur vermogen. Neen, het is geen groottoerist, maar wel een motor die present geeft op elke ondergrond en onder alle omstandigheden.
Dat is meteen ook precies waar Honda hem voor gebouwd heeft. Zowel een stadsmotor als een avonturier. Begrijpelijk dat de marketeers gretig de term urban jungle in de mond nemen. Ze doen maar...

Geen pure adventure

Laat het duidelijk zijn, dit is geen concurrent voor de Africa Twin uit dezelfde stal of andere adventures van de concurrentie. De CB500X is er niet op gericht op één vlak uit te blinken, maar wel om zeer goed te presteren op verschillende vlakken. En het is precies door die veelzijdigheid dat hij uitblinkt. Het zal houders van een A2-rijbewijs of meer ervaren motorrijders die het met iets minder pk's willen doen, plezieren te lezen dat je met dit vermogen niet alleen letterlijk en figuurlijk heel ver komt, maar ook dat het in dit type motor meteen voor een zeer polyvalent totaalpakket zorgt.
Stevig gassen op de hellingen van de Teide vulkaan, slalommen tussen het verrassend druk verkeer in de schaarse steden van Tenerife? Een off road uitstap in de bossen? De CB500X doorstond elke beproeving. Met een dashboard dat door zijn schuine plaatsing bovendien beter afleesbaar is dan dat op de CBR500R en CB500F. Nochtans is de functionaliteit identiek.

Verrassend volwassen

De X is niet alleen verrassend volwassen qua prestaties en afwerking, hij verrast ook aangenaam op het vlak van afmetingen en qua rijhouding. Dit is op geen enkel vlak een prutsbrommerke. Je zit er zeer comfortabel op, hij oogt best indrukwekkend en hij heeft een afwerking waar veel motoren met meer pk’s en cc’s een voorbeeld kunnen aan nemen. En ook dat is belangrijk voor heel wat potentiële kopers. Het is niet alleen zichtbaar en voelbaar dat hier tijd en energie is ingekropen. Niet dat de vorige versie een uit de kluiten gewassen bromfiets was, maar de aanpassingen op de 2019 versie zorgen voor een totaalpakket dat best indrukwekkend is voor een 500 cc met 47 pk.


Hij verrast aangenaam op het vlak van afmetingen en qua rijhouding. Dit is op geen enkel vlak een prutsbrommerke.


Daar horen aangename extra’s bij zoals een zeer degelijke remwerking, een afstelling van de ophanging die in standaardtrim een goede mix biedt tussen comfort en sportiviteit en een zithouding waar we met onze 1m80 erg tevreden mee waren. Het windscherm is – weliswaar met schroeven – instelbaar en op de hoogste stand zit je erg goed beschermd.

Favoriet

We reden in Tenerife met Honda’s drie nieuwe 500 cc’s CB’s en de CB500X kwam er wat ons betreft als beste uit. Dat ligt niet aan het blok want het is op de drie motoren identiek. De X dankt zijn favorietenrol aan zijn veelzijdigheid en dat tikkeltje extra maturiteit dat hij meebrengt. Ondanks alle extra’s, blijft de prijs in België onder de kaap van 7.000 euro. Daarmee is de CB500X niet belachelijk goedkoop, maar rekening houdend met wat je ervoor in de plaats krijgt, is dit een scherpe prijs voor een nieuwe en veelzijdige motorfiets.

Foto's:: Francesc Montero, Zep Gori, Ciro Meggiolaro, Felix Romero

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 471 cc
Maximaal vermogen: 47 pk (35kW) bij 8.600 opm.
Maximaal koppel: 43 Nm bij 5.600 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm telescoop, instelbare veervoorspanning
Achterschokbreker: Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: Enkele 320 mm schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 240 mm schijf met enkelzuiger remklauw
Voorwiel: 19 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1410 mm
Zithoogte: 790 mm
Rijklaar gewicht: 192 kg
Tankinhoud: 17,1 liter

Prijs
België: 6.799 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief