door motornieuws 22 oktober 2019

Vijf redenen om nu een caféracerproject in huis te halen

Comfort? Onbelangrijk. Betrouwbaarheid? Optioneel. Pure passie en plezier? Gegarandeerd! Caféracers zijn hot, maar buiten is het koud. Daarom juist nu 5 redenen om te starten aan je eigen project.

Steeds vaker zie je eigenhandig omgebouwde, unieke motorfietsen rondrijden in het straatbeeld. Het zijn echte eye- √©n earcatchers wanneer ze voorbijflitsen en met hun geweldig brutale, rauwe sound gegarandeerd onze hoofden doen draaien. Dat de esthetiek van deze meestal oude motorfietsen met hun smalle frame, platte tank, vlak zitje en lage racehouding aan populariteit wint, is ook te merken aan het aanbod van nieuwe retro-ge√Įnspireerde modellen dat tegenwoordig op de markt is. Maar laat ons eerlijk zijn: niets is beter dan de √©chte self-made, self-styled, self-maintained caf√©racer met een eigen wispelturig karakter en unieke looks. Hieronder sommen we vijf redenen op waarom je nu meteen je eigen caf√©racerproject in huis moet halen.

1. Brace yourselves¬Ö Winter is coming

De hittegolven zijn al een tijdje gepasseerd, de nazomerse zonnestralen maken stilaan plaats voor miezerige motregen (al hebben we daarvoor dezehandige tips) en de wintervoering zit alweer keurig terug in de motorjas. Maar dat hoeft niet helemáál slecht nieuws te zijn. Want nu is er weer genoeg tijd om jezelf op te sluiten in de garage met een elektrisch vuurtje, een thermos koffie en je gereedschapskist en verder te sleutelen aan je caféracer. Eindelijk tijd om die carburators eens te reinigen en opnieuw af te stellen, die klevende koppelingsplaten te bekijken, de remklauwen eens te reviseren en de luchtfiltertjes te reinigen. Zo is alles weer tiptop in orde zodra de eerste zonnestralen weer doorbreken.

2. Het is eenvoudiger om eraan te beginnen dan je misschien zou denken

Geen idee welke motor te kiezen als basis? Onthoud dan vooral: √°lles kan een caf√©racer worden. Het eenvoudigste is om een oldtimer uit de jaren 70, 80 of 90 op de kop te tikken die liefst motorisch in goede staat is (tenzij je √©cht zin hebt in een uitgebreid project) maar uiterlijk zijn beste tijd gehad heeft. Niet alleen heb je dan een prima en betaalbare basis om je project te starten, je geeft meteen een oude, afgeleefde motorfiets een prachtig tweede leven. Inspiratie nodig? Typ gewoon het merk en model van je keuze met daarachter ¬ďcaf√© racer¬Ē in op Google images en je vindt gegarandeerd een visueel voorbeeld van welke richting je ermee uit kan.

3. Je vindt bijna alles wat je nodig hebt online

Misschien net omdat caf√©racers zo populair zijn, is het helemaal niet zo moeilijk om de juiste onderdelen te vinden. Heel wat webshops bieden een grote keuze in technische stukken zoals lagers, pakkingen, kabels, elektronica en remonderdelen ¬Ė zowel aftermarket als origineel. Maar ook de onderdelen die een caf√©racer zijn esthetiek geven zoals sturen, tanks, zitjes en uitlaat vind je eenvoudig online. De website www.caferacerwebshop.com is een uitstekende startplaats om de juiste stukken te vinden en op www.cmsnl.com en www.japparts.nl vind je bijvoorbeeld enorm veel technische onderdelen van populaire caf√©racermerken als Honda, Yamaha en Suzuki. En dan voelt het altijd weer als kerstmis als je het volgende pakje in de bus krijgt.

4. Je maakt deel uit van een toegewijde community
De populariteit van caféracers is wereldwijd. Niet alleen heb je een grote groep mensen waarmee je ervaringen en verhalen over caféracers kan delen, het betekent ook dat je terug kan vallen op een grote groep mensen die je graag te hulp staan als je met vragen zit tijdens het bouwen. Of als je gewoon wil pronken met je machine natuurlijk!

5. Je bouwt iets unieks

Het leukste aan een caf√©racer is dat er geen twee dezelfde zijn. Je hebt alles in eigen handen, dus je kiest zelf welke kleur, welk stuur, welk zitje, welke pinkers, remlicht, schokdempers, handvatjes, spiegels, ¬Ö jouw caf√©racer zal sieren. Zo eindig je met een uniek exemplaar dat helemaal op jouw maat gemaakt is en jouw eigen persoonlijkheid uitstraalt. En probeer daar dan maar ¬Ďs afstand van te nemen¬Ö

Tekst: Mattijs de Lee
Foto's: Shutterstock enOficina MRS

De basis hoeft niet altijd een oldtimer te zijn: Kawasaki Z650 MRS Flat Track

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief