door Gunther Kindermann 24 februari 2020

Vier minuten Vragenvuur na de test van de 2020 Yamaha Tracer 700

Vier jaar na de lancering van de eerste Tracer 700 breidt Yamaha een vervolg aan het succesverhaal van zijn middenklasse sporttourer. Onze Man ging de nieuwe Tracer 700 testen onder niet alledaagse omstandigheden. De zwaarste zandstorm van de voorbije 20 jaar teisterde de Canarische eilanden. Met het overgewaaide Sahara zand nog tussen de tanden mocht hij al antwoorden op onze pertinente vragen. Zoals daar zijn:

Operation Sand Storm

Motornieuws: Hoe valt dat mee, een motor testen in een zandstorm?
Thierry Sarasyn: Het is in elk geval minder erg dan in februari in België rondrijden. De temperatuur klom nog vlot boven de 20 graden en eigenlijk lijkt het een beetje op rijden in mist. De felle windstoten die voor bosbranden zorgden en ook tot gevolg hadden dat de luchthavens gesloten bleven, waren vooral voor de andere kant van het eiland bestemd. Wij konden in de namiddag zelfs de Teide vulkaan op. Het viel dus nogal mee. En omdat de zonnetoeristen dachten dat de wegen naar de vulkaan de ganse dag afgesloten bleven, konden we aardig gassen op heerlijk verlaten wegen.

MotorNieuws: Meteen de kans om te voelen of de nieuwe beter is dan de vorige...
Sarasyn: Dat is slechts ten dele waar, want je voelt dat natuurlijk alleen maar echt als je ze allebei naast elkaar zet. Maar het is duidelijk dat een aantal zaken op een hoger niveau staan. De LED verlichting werkt uitstekend; de ophanging is nu zowel voor- als achteraan instelbaar en het bredere stuur geeft een duidelijk betere controle.

Hoogwaardiger

MotorNieuws: Mogen we daaruit afleiden dat hij sportiever geworden is?
Sarasyn: Neen, dat mag je niet. De 2020 Tracer 700 is gewoon veelzijdiger geworden. Met een plus op sportief vlak, dat wel, maar ook met een verbeterde wendbaarheid bij lage snelheden en een toegenomen comfort. Het windscherm is met één hand in te stellen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we ook bij hoge snelheden gewoon voor de laagste stand kozen. Omdat we met onze 1m80 ook op de hoogste stand nog net boven de bescherming uit kwamen. En het was comfortabeler rijden op de laagste stand. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

MotorNieuws: Andere persoonlijke voorkeuren of opmerkingen?
Sarasyn: De motor voelt gewoon hoogwaardiger aan. Dat ligt aan een aantal zaken. De afwerking is verfijnder, er is die instelbare ophanging, het TFT dashboard, de modernere lijnen, de LED lichten,... En hij presteert overal zoals het hoort. Bij sportief rijden is hij precies en stabiel. Er zit best wat koppel in het gekende tweecilinderblok. Bij fel afschakelen leidt dat wel eens tot een dribbel in het achterwiel. Wie daar niet van houdt, zal een slipperkoppeling missen. Wij vonden het al bij al leuk om het achterwiel soms eens te voelen blokkeren bij het afschakelen.

MotorNieuws: Was dat ook niet omdat er met die zandstorm nogal wat stof op de weg lag?
Sarasyn: We hadden in het betere bochtenwerk nochtans nooit het gevoel dat er te weinig grip was. Maar je zag het stof wel af en toe opwaaien. Maar eigenlijk liep alles verrassend vlot, wetende dat aan de andere kant van het eiland branden woeden en luchthavens nog steeds gesloten blijven. Misschien is dat een teken van hoe gemakkelijk alles gaat op de Tracer 700. Of anders moeten de mensen wat minder overdrijven. Zo'n zandstorm is nu ook het einde van de wereld niet toch?

MotorNieuws: Wanneer mogen we de volledige test verwachten?
Sarasyn: Morgen. Nu eerst barbecue. Zandstorm of niet, het is hier ook ’s avonds nog ruim 20 graden dus dan mag er een worstje of twee op de gril.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief