door motornieuws 21 mei 2019

Toppers aan de slag met de Kawasaki Z900RS

In 1972 creëerde Kawasaki de Z1 en die werd – understatement - aardig populair. De huidige Z900RS is een ode aan dit icoon. Voor vier custom builders is het ook een ideale basis voor een unieke projecten. Nood aan inspiratie? Dit kan helpen:

Klassieke stijl, moderne technologie

De Z900RS combineert klassieke stijlelementen met moderne technologie. Twee redenen die ertoe bijdroegen dat de Z twee jaar op rij verkozen werd tot de Europese Motorfiets van het Jaar in de categorie Modern Classics. Maar er is meer...Kawasaki bood een aantal designers de gelegenheid hun fantasie de vrije loop te laten met de Z900.

Bito R1D

Jo Bito is een wereldberoemde, Japanse tuner en een begaafd ambachtsman, die zijn sporen heeft verdiend in de racerij. Zijn expertise leidde tot enkele markante wijzigingen. Zo verving hij de 17" wielen door 18" JB-Power Mattan wielen voor een rustiger stuurgedrag. Daarvoor ontwierp hij ook nieuwe kroonplaten 5 mm meer offset. De rem prestaties werden verbeterd dankzij in-huis vervaardigde zeszuigerremtangen, die zwevend gelagerde, gietijzeren remschijven bedienen. Zeer opvallend is het handgemaakte, titanium 4-in-1 uitlaatsysteem, dat eindigt in een fraaie megafoondemper. De ergonomie is naar een hoger niveau gebracht dankzij een getrapte buddyseat en verstelbare rem-schakelsets, terwijl het praktische gebruiksgemak is toegenomen dankzij een speciaal ontwikkelde bagagedrager. En dan zijn er nog talloze kleine onderdelen die door Bito onderhanden zijn genomen, zoals de koplampbevestiging en de knipperlichtbeugels.

De Bito R&D Z900RS: respect voor het origineel.

Doremi expertise

Bij Doremi Collection werd inspiratie geput uit de AMA-racers van de jaren zeventig en met name die van de beroemde Yoshimura Z1 waarop Wes Cooley reed. Doremi is een beroemde producent van replica-onderdelen voor de oude Z-modellen. Heroshi Take van Doremi vond met name de frame-constructie geschikt voor zijn project en voorzag de Z1 van vele geraffineerde details, zoals de DOHC-contactpuntdeksel en verchroomde richtingaanwijzers.
Valbeugels, die er uitzien als de onderbuizen van een dubbel wiegframe, vergroten het klassieke imago. Dikkere aluminium motorbeugels geven ook een robuuster uiterlijk. De verchroomde vier-in-1 uitlaat maakte plaats voor een prachtige, mat-zwarte vier-in-vier uitlaat, die een klassieke sound genereren. Voor het uiterlijk koos Take-San voor het kontje van de Z2 en voor verchroomd voorspatbord. De wielen werden vervangen door magnesium 18 inch wielen van Morris. De achterzijde van de motor werd verhoogd voor een fraaier profiel, waarvoor het zadel werd verlaagd om de zadelhoogte binnen de perken te houden. Zo kreeg de Z900 een nog coolere look!

Bij Doremi zijn het Kawa experten

Dit ziet er heerlijk klassiek uit!

Moto Corse: sportieve touch

Moto Corse is een Japanse specialist op het gebied van Italiaanse machines, maar Shin Kondo reed zelf ooit een Kawasaki Mach IV H2 uit 1972, later op een Kawasaki Z2: "Sinds ik dit werk doe, heb ik eigenlijk altijd al aan een Z willen werken. Dit was mijn kans", aldus Kondo. "Ik koos als voorbeeld een Z1 in Fireball uitvoering. De Z900RS moest daar een Moto Corse uitvoering van worden". Daarom voerde hij de tank uit in carbon black met aluminium pinstripes.
Daarnaast kreeg de Z veel carbonfiber delen, zoals de voorspatbord- en de motorophangbeugels. Het zadel kreeg een andere vorm, net als de onderzijde van het kontje en de nummerplaathouder, die beide van carbonfiber zijn gemaakt. Ook bij Moto Corse werd het uitlaatsysteem nieuw ontworpen en uit titanium vervaardigd. Het rijwielgedeelte profiteert daarbij van high-end Ă–hlins vering en van Brembo remklauwen, die aan de voorzijde zijn gecombineerd met geventileerde remschijven voor optimale prestaties. Op de carbonfiber wielen liggen Pirelli Diablo SupercorsaÂ’s. De zitpositie is aan de sportievere prestaties aangepast.

Dit moet aardig vooruit gaan...

Uitlaat porno.

Ondertussen in Frankrijk...

Nog een tikje extremer maakte de Franse MRS Oficina het. Zij transformeerden de Z900RS in een heuse, klassieke café racer. "Toen de Z900 in 2017 werd onthuld, wilde ik er eigenlijk meteen al een leuke special van bouwen", laat MRS Oficina weten. Daarin is MRS ver gegaan. Het achtersubframe werd flink ingekort en aangepast, zodat de monoschokdemper kon worden vervangen door Öhlins stereovering. Daarvoor werd er ook een nieuwe achterbrug gecreëerd, waarin de accu ter hoogte van de swingarmas is ondergebracht. Op de swingarm staat een aluminium binnenspatbord, dat naadloos past bij het fraaie, minimalistische spatbord boven het voorwiel. Het carbonfiber Rotobox voor- en achterwiel zijn geschoeid met profielloze racerubbers. Het racing-thema wordt vervolmaakt door een slanke monoseat en een race-tophalf, alsmede door Renthal clip-ons en verstelbare rem-schakelset van Bonamici Racing.

Ook dichter bij huis kennen ze de stiel.

Zandlopervormen. Waar hebben we dat nog gezien?

De mogelijkheden om de Z900RS als basis voor een persoonlijke aanpak te gebruiken, lijken bijna eindeloos. Goed nieuws voor al wie een beetje ombouwbloed in de aderen heeft. Beginners kunnen het met de originele Kawasaki accessoires aanpakken en wie verder wil gaan, kan uit het bovenstaande afleiden dat the sky the limit is. Of misschien ook wel het budget... Met wat geluk laat de Kawasaki bonzen in Kobe zich ook inspireren en komt er volgend jaar nog meer leuks op ons af, rechtstreeks uit de fabriek.

Bekijk hier de uitgebreide fotoreportage van de Z900RS ombouwprojecten.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief