door German Ooms 4 juli 2019

Roadtrip met de Honda CB1000R en CB750Four naar Wheels and Waves

Wheels & Waves is zowat het epicentrum van alles wat met customizing en specials te maken heeft. Iedere zichzelf respecterende hipster moet op dit bedevaartsoord voor zelfbouwers geweest zijn. Al jaren staat een bezoek aan dit super sympathieke evenement op onze verlanglijst. Op de vraag van Honda of we zin hadden in een ritje naar Wheels & Waves volgde dan ook binnen twee oogknippen een positief antwoord. De scheerkwast werd op non-actief geplaatst en mijn motorjeans niet meer gewassen. We waren er klaar voor!

De ochtendstond...

Honda zou Honda niet zijn als ze niet voor een extraatje hadden gezorgd. We vetrokken dus niet vanuit België, maar wel vanuit een zonnig en warm Barcelona. Tussen Barcelona en de Franse badstad Biarritz, waar Wheels & Waves plaatsvindt, liggen zo'n 600 km van de mooiste wegen kronkelend over de Pyreneeën op ons en onze Honda CB1000R te wachten. We namen vroeg in de ochtend een vlucht vanuit Brussel naar Barcelona en arriveerden kort na tien uur in het hotel van waaruit we onze roadtrip zouden starten. Daarna snel motorkledij aan en kort na de middag vertrokken we voor een rit van ca. 300 km met als eindpunt het stadje Castejon de Sos in het Spaanse deel van de Pyreneeën.

Pyreneeën en slingerwegen. Het gaat goed samen.

Helmkeuze

Het was weer even geleden dat ik met de CB 1000R onderweg was en de hernieuwde kennismaking was er een van herkenning en erkenning. Een Honda zoals je een Honda verwacht met de daarbij horende gevoelens van 'alles klopt' en 'wat is dit ding perfect afgewerkt'. Wat echter helemaal niet klopte was mijn helmkeuze. Afgeleid door de stijl van Wheel & Waves had ik gekozen voor een open helm en een stofbrilletje annex zonnebril. Zag er leuk uit, maar was alles behalve aangenaam op een machine met 145 pk en een honger naar snelheid. Dom dus. Tot zo'n 120 km/u was het nog te doen. Daarboven was het al kabaal en miserie wat de klok sloeg. Gelukkig bestond onze groep uit een fijne mengelmoes van redacteuren en lag het tempo dus iets lager dan wanneer je enkel met testredacteuren onderweg bent.

145 pk. Wat veel voor een open helm.

Sterke verhalen

Ondanks deze helmperikelen was het aan boord van de CB 1000R puur genieten. De soepele, romige viercilinder laat je beseffen dat Honda in de 50 jaar dat het viercilinders voor de grote massa produceert niet heeft stilgezeten. Bij alle toerentallen reageert het blok aangenaam sterk, zonder overweldigend te zijn. 145 pk is natuurlijk een behoorlijk vermogen, maar alleen als je het echt wil laat de CB zijn tanden zien. Dan merk je dat dit blok ooit nog dienst deed in de Fireblade en accelereert hij tot 100 km/u zelfs sneller dan de huidige Fireblade. Om maar te zeggen dat de CB ondanks z’n goedmoedig karakter ook tot de snelste spelers in dit segment behoort. En dat maakt de CB 1000R best uniek.

Heel wat minder ging het ondertussen met het weer. De stralende zon is verdwenen achter donkere dreigende wolken en hoe verder we de bergen inrijden, hoe slechter het er uit ziet. Bij de eerstvolgende koffiestop verrast Mike de Ridder van Honda me met een integraalhelm uit de volgwagen. Een verademing! Zeker wanneer uit de weersvoorspellingen blijkt dat de kans op een droge verderzetting van de rit bijna nihil is. Toch lukt het ons om tussen de wolken te laveren en zo de boel droog te houden tot bij de aankomst in het hotel. Traditiegetrouw zetten we daarna onze lippen aan een frisse pils en worden de belevingen van de dag overlopen, al dan niet aangedikt met verhalen waar menig visser nog wat van kan leren.

Dit was het doel: W&W in Biarritz.

Alternatieve route

Eindigde dag één nog met gerstenat, dag twee begint met nat van een veel minder aangename soort. Regen dus. De weersvoorspellersappjes worden massaal geraadpleegd en beloven niet veel goeds. Of wat dacht je van 5 graden en regen? We hebben nog een dikke 300 km voor de boeg en rijden in de bergen met regen is ondanks de elektronische hulpmiddelen van de CB 1000R niet voor iedereen weggelegd, laat staan aangenaam. De organisatie besluit een alternatieve route uit te stippelen die een beetje naast in plaats van over de bergen leidt en dat bleek achteraf bekeken een zeer goede keuze. We krijgen wel wat regen te verwerken, maar al bij al is ook dit tweede deel van onze roadtrip naar Biarritz bijzonder aangenaam.

Met dit als toetje wordt een mens wel heel tevreden.

Perfect passend

Hoe dichter we Biarritz en dus Wheels & Waves naderen hoe meer motorrijders we ontmoeten. Ondanks de vaak fraai verbouwde machines die we ontmoeten is het toch onze colonne CB's die alle aandacht trekt. Hoewel aan onze CB's geen schroefje werd veranderd blenden ze perfect tussen alle specials. En daarmee wordt het Neo Sports Café concept van Honda designer Valerio Aiello zelfs in dit Mekka van de customizing bijzonder gewaardeerd. Allicht zitten Valerio’s eerdere bezoeken aan Wheels & Waves daar voor iets tussen. Als kers op de taart mochten we ook nog een deeltje van de rit op een originele CB750Four rijden. Hemels.

Wie de Neo Sports Café CB's en alle andere CB's van Honda wil zien of testen rept zich zondag 7 juli naar Antwerpen onder het nieuwe havenhuis voor de tweede editie van de Honda CB Day. Behalve veel motoren en randanimatie kan je er ook de MotoGP live volgen!

Niet alleen CB's maar ook CR's worden aangepast op W&W

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief