door Thierry Sarasyn 14 april 2019

Kunnen elektrische motoren off road rijden nieuw leven inblazen?

Kan elektrisch off road rijden een oplossing bieden? Komen er daardoor meer permanente omlopen en mogen we met onze off road veel vrijer rondrijden? Wel, die vragen kunnen niet eenvoudigweg met een ja of nee beantwoordt worden. Laat het ons dus houden bij "Ja, als…"

Geluid

De grootste vijand van motorsport in het algemeen en off road motorsport in het bijzonder, is het lawaai. Zelfs wie er geen problemen mee heeft, kan niet ontkennen dat verbrandingsmotoren lawaai produceren. En de permanente omlopen die er nog zijn in ons land, bestaan enkel nog omdat de uitbaters zo goed mogelijk dat lawaai proberen te beperken. Nu kun je argumenteren dat de meest klagers over dat lawaai in de buurt van de circuits komen wonen zijn nadat die er al lang lagen. En je hebt overschot van gelijk.

De elektrische CRF blijft een prototype.

Geen van al die argumenten zou echter ter discussie staan mochten off road motorfietsen geen lawaai maken. Het leek tot voor kort ondenkbaar. En ook al is het om allerlei redenen nog niet voor morgen, het lijkt er meer op dat er valabele alternatieven zullen gevonden worden voor off road rijden met elektrische motoren. Momenteel kom je op een zandcircuit amper 3 ronden ver met een elektrische motorfiets en aan een enduro moet je al helemaal niet beginnen. Er waren al kleinere merken die met leuke initiatieven kwamen, maar wat Honda en Yamaha, in de voorbije maanden lietenzien, toont dat er wel degelijk aan oplossingen gewerkt wordt.

Mugen Honda's hebben er altijd al origineel uitgezien.

Knelpunten

Momenteel zijn er een aantal grote knelpunten voor elektrisch motorcrossen en enduro rijden. De beschikbare motoren zijn relatief duur, ze hebben een kleine autonomie en het motorkarakter is helemaal niet wat het moet zijn. Omdat het koppel onmiddellijk vrij gegeven wordt, krijg je een heel bruut karakter van bij het beroeren van het gas. Progressief driften zit er nog niet in. Maar het is niet meer ver af. Yamaha toonde al een concept van een elektrische trialmotor met een koppeling. Daardoor kan het vermogen gedoseerd worden. Zero Motorcycles heeft op zijn nieuwe SRF wegmotor (met 190 Nm koppel) een Bosch tractiecontrole systeem dat de koppelafgifte veel minder giftig maakt. De FX trail motor heeft dat systeem nog niet, maar scoort een voor de openbare weg aanvaardbare autonomie.

Yamaha geeft zijn TY-E een koppeling.

Oplossingen

Er wordt dus aan gewerkt. Honda toont nu niet alleen een prototype van een elektrische CRF, maar ook de ingenieuze neefjes van Mugen hebben een E-Rex klaar. Mugen laat weten verder te werken aan de ontwikkeling van een E-crosser. Het Californische Alta Motors debuteerde vorig jaar al in de Red Bull Straight Rythm en het was een bepaald indrukwekkend debuut. Niet genoeg om een sterk merk op te bouwen, maar nu Harley-Davidson zich ingekocht heeft in Alta motors, kunnen de Californiërs weer een beetje ademen. Ze zien hun technologie ook doorstromen naar de H.-D. elektrische wegmotoren. KTM heeft al langer zijn Freeride E-XC, maar de Oostenrijkers gaven al te kennen dat er nieuwe en betere batterijen moeten komen om de volgende grote stap te kunnen zetten.

Alta Motors bouwde een goed werkende E bike. Voor korte afstanden.

Wanneer?

Allemaal ernstige en mooie initiatieven. Ze lopen echter nog steeds tegen de hiervoor genoemde nadelen aan. Wie zich de evolutie van het motorcross en enduro een beetje voor de geest kan halen, weet nog dat er halfweg de jaren negentig ook plots van die gekke viertakten opdoken tussen de huilende tweetakten. Jammer genoeg zijn tweetakten ondertussen zo goed als verdwenen. Als ze met elektrische off roads een aantal voorlopig onoverkomelijke problemen zien op te lossen, kan er iets goeds uit komen. Maar daar zijn we voorlopig nog ver van verwijderd. Dat zeiden ze begin de jaren zestig ook toen het over een reis naar de maan ging, twee jaar geleden geloofde niemand dat Trump VS president zou worden en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het zal niet voor morgen zijn, maar ooit lijkt het er toch wel van te gaan komen.

KTM wil betere batterijen om de E-Freeride verder te laten groeien.

De Zero FX is eerder een trail dan een pure off road.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief