door Thierry Sarasyn 23 juni 2019

Deze week 35° en meer: hier moet je als motorrijder op letten:

De komende week stijgt het kwik boven de 35 graden. Dat heeft een invloed op motorrijders en ook op de motorfietsen. Wat zijn de beste opties qua kleding en moet je extra aandacht bieden aan je motorfiets? Een overzicht in 10 eenvoudige tips.

10 eenvoudige tips

1. Controleer de bandendruk

De bandendruk die de fabrikanten opgeven, slaat op een meting met koude banden. Door het warme asfalt, loopt de druk bij het rijden echter vaak hoger op. Wie intensief wil rijden bij warm weer, kiest beter voor 100 gram minder vooraan en soms tot 200 gram achteraan.

2. Trap niet in de val van de korte broek en T-shirt

Het is verleidelijk om bij warm weer de standaard motorkledij achterwege te laten. Los van het feit dat het onwettelijk is om in een korte broek of T-shirt te rijden, heeft de kledij nog een andere functie dan bescherming te bieden bij een val. Lange mouwen en T-shirt beschermen je ook tegen zon en wind.

3. Investeer in lichte motorkledij

Een investering in een zomeroutfit loont de moeite. Omdat rijden met te warme kledij gewoon uiterst oncomfortabel is. Wat op zijn beurt soms de veiligheid zelfs in het gedrang brengt. Moderne zomerkleding is tegelijk licht en beschermend. Er is ook daarwaaikleding op de markt. Dat gaat nog een stap verder dan geventileerde kledij. Maar toch blijft de bescherming goed.

4. Zorg dat de kleding aansluitend is

Laat je niet verleiden tot het rijden met een open rits. De rijwind zal de jas (of broek) opblazen. Ook hier oncomfortabel en niet veilig. Ritsen voor ventilatie openen is natuurlijk wel een goed idee, omdat deze zowel bij jassen als broeken ook voorzien zijn op het doorstromen van de lucht. De jas of broek zal in dit geval niet (of nauwelijks) opblazen en dezelfde pasvorm houden.

5. Controleer de koelvloeistof

Wie een vloeistofgekoelde motor heeft, checkt best of de koelvloeistof op het hoogste niveau staat. Zorg er ook voor dat bij het bijvullen altijd koelvloeistof en geen gewoon water gebruikt wordt; vooral omwille van de betere koelende en smerende eigenschappen.

6. Ververs de (transmissie) olie

Indien de motor neigt naar een onderhoudsbeurt, wacht niet om die uit te voeren. Oude olie verliest een deel van de smerende kwaliteiten en zeker bij hoge temperaturen kan dit voor problemen zorgen. Ook voor de transmissie, waar in een gescheiden circuit de te warme en versleten olie ervoor kan zorgen dat de koppeling slecht of niet werkt.

7. Drink voldoende

Studies hebben uitgewezen dat motorrijden in elke vorm fysiek veeleisender is dan autorijden. Bij sportief rijden op de openbare weg, kan de hartslag tot 130 slagen per minuut stijgen. Het vochtverlies via transpiratie is niet te onderschatten. Zorg ervoor dat je tijdig drinkt en zelfs drinkt nog voor je dorst hebt. Voor wie echt last heeft van warmte bestaat er ook koelende onderkleding.

8. Smeer je nek in met een zonnecrème met hoge beschermingsfactor

De meeste lichaamsdelen zijn door de helm en de motorkledij goed beschermd. De nek is vaak het enige slecht beschermde lichaamsdeel. Smeer hem in met een zonnecrème factor 50, want uren op de motor, kan zorgen voor zwaar verbrande huid en zelfs een zonneslag. Andere optie: draag een lichte Buff of een gelijkaardige sjaal.

9. Wees logisch

Indien je niet goed tegen de hitte kunt, probeer je rit te onderbreken tussen 14 en 16 u. Dat is het heetste moment van de dag. Probeer ook je motor zo vaak mogelijk uit de zon te parkeren. Fel zonlicht is - vooral bij oldtimers, minder erg voor moderne motoren - niet goed voor de lak. En de temperatuur van het (meestal) zwarte zadel en de handvatten loopt bovendien erg hoog op als de motor in de zon staat.

10. Denk niet te veel na

Ook al kan het voorgaande nuttig zijn, denk niet al te veel na vooraleer te gaan rijden. Rijplezier staat voorop.


Foto: Shutterstock


Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief