door Thierry Sarasyn 23 mei 2019

9 Zaken die anders moeten in de motorwereld. NU.

Het leven is niet perfect, maar motorrijden kan wel voor perfecte momenten zorgen. Laat ons in het streven naar de perfectie dus komaf maken met zaken die motorrijden en motorsport een stuk minder leuk maken. Zoals daar zijn:

1. Kleding regels

In België heeft Vadertje Staat er zich makkelijk van af gemaakt. Regels ingesteld waarbij de motorrijder verplicht wordt lange mouwen, een lange broek, hoog schoeisel, handschoenen en een helm te dragen. Daarmee denkt Pa dat door eenmalig een wet van kracht te maken, de klus geklaard is en er geen campagnes voor bewustmaking meer hoeven. Detail: met een paar hoge All Stars, een linnen broek, Hugo Boss hemdje en de keeperhandschoenen van je tienerzoon, rijd je binnen de wet. Maar buiten de veiligheidszone. Wetten als deze helpen de veiligheid niet vooruit. Ze beperken je wel in je doen en laten en scoren 0 op 10 op het vlak sensibiliseren. Wat we nodig hebben zijn motorrijders die zich bewust worden van het nut van veilige kledij. En niet een wet die je toelaat om in een long sleeve T op de motor te stappen.

Stilstaand op het strand is het natuurlijk wel ok.

2. Fluo helmen

Dit is een persoonlijke zaak. Fluo hoort thuis op een website over het ontbreken van stijl. Het duidt op vestimentaire dyslexie van de drager. En het heeft o zo weinig met veiligheid te zien. Volgens de fluo-logica is het ook een goed besluit om voetgangers met een zwaailicht op het hoofd te laten rondlopen. Geen enkele fluo helm of jas is beter zichtbaar dan een goed werkende koplamp. Inderdaad, het kan geen kwaad. Maar het oog wil ook wat. En wat mijn oog niet wil, is een lichtgevende bol op een motor zien. It’s a free country en iedereen is vrij om te dragen wat hij of zij wil. Maar het recht om fluo helmen te dragen, eindigt waar mijn gezichtsveld begint. Volg een cursus defensief rijden, zorg voor een degelijke koplamp en stop met het verzieken van het wegbeeld. Dat er een site als lelijkehuizen.be bestaat, is voldoende bewijs dat het Belgische wegennet geen toonbeeld van schoonheid is. Maak het niet nog erger.

Really?

3. Fantasieloze bijnamen

Heel wat moderne wegracers en motorcrossers zijn in hetzelfde bedje ziek. JL99, MM93, TC222 en MV12. Echt mannen? Kan het nog saaier? Waarom niet Jorge ‘Dear George’ Lorenzo, Magic Marc Marquez, Tony The Tiger Cairoli of, hier komt ie, Maverick 'Because I Was Inverted' Vinales? The Doctor, The Kentucky Kid, The Texas Tornado, The Hurricane en The O'Show plannen een proces tegen de hemeltergende afwezigheid van fantasie. En ze hebben nog gelijk ook.

MVK12. Geeuw.

4. God en den duvel

Het maken van een schietgebedje voor de start. Stop ermee. Denk je echt dat er boven iemand zit die de race in jouw voordeel gaat beslissen en die gast naast je op zijn donder gaat geven? Terwijl die zopas net hetzelfde kruisteken sloeg? Waarom in euh... godsnaam? Weet je wel dat die god ook tsunami's veroorzaakt, kinderen en je naasten kanker geeft en hongersnood rondstrooit als waren het snoepjes vanop een carnaval wagen? Er bestaat een groot risico dat je hem wakker maakt in zijn middagdutje en je voorrem het bijgevolg plots niet meer doet.
Misschien is de Duivel wel een betere optie voor een racer.

5. Niet uitschakelbaar ABS achteraan

Er zijn heel wat regels, misschien zelfs teveel. Onder Euro4 normen is ABS achteraan niet verplicht. Dat wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn of bijdraagt tot de veiligheid. Maar wie net voor zijn huis een streep van een meter of 10 wil trekken vooraleer de oprit op te draaien, moet die optie hebben.

6. Quickshifters die enkel naar boven werken.

Quickshifters zijn hemels. Verslavend. Gemakkelijk. Veilig. De technologie is er om ze in beide richtingen te laten werken. Een quickshifter die in één richting werkt, is als slecht werkend internet. Beter dat je er geen hebt dan een versie die sputtert. Laat ze werken in beide richtingen. Of maak me niet gek door er eentje op een motor te monteren die enkel naar boven werkt. Het is verwarrend. En frustrerend.

7. Bah!

Auto's en motoren zijn des duivels. Ze stinken en vervuilen. Ze helpen het klimaat om zeep en zijn verantwoordelijk voor het mislopen van de spruitjes oogst vorig jaar. Gevaarlijke dingen ook. We moeten ook meer fietsen en er moeten overal speciale parkeerplaatsen komen voor elektrische voertuigen. Bakfietsen moeten subsidies krijgen. Klimaatmarsen zijn toppie en iedereen moet vegetariër worden.*





*Ik meen dit niet, maar stel je voor dat Groen zondag de verkiezingen wint...In het ander geval zou het leuk zijn om net zoals er paden zijn voor voetgangers en paarden, dat er hier en daar ook een motorfiets paadje komt. Moet niet veel zijn. Het kan in het buitenland. Waarom hier niet?

't is maar een idee.

8. De Euro4 reflectoren op de vorkpoten van nieuwe motoren.

Hier heb ik niks aan toe te voegen. Really?

9. Bedanken van sponsors na de race

Bedank je sponsors door te winnen, door ze iets te gunnen op social media, zorg ervoor dat motornieuws er een artikel over brengt. Maar stop met het afdrammen van de namen van sponsors die je aan een overwinning hielpen. Kaffer die kerel uit die je hinderde in de laatste ronde, vraag waarom het circuit zo hobbelig was of feliciteer de organisatie omdat ze geleerd hebben uit hun fouten van vorige keer. Maar stop met Twin Air te bedanken voor de zege. Je had met een K&N ook gewonnen.

Je had een Red Bull petje moeten opzetten.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief