door Thierry Sarasyn 7 november 2019

10 Zaken die je moet weten over de 2020 KTM 890 Duke R

De KTM 890 Duke R is één van de grote – en aangename – verrassingen op het salon van Milaan. Hier zijn 9 belangrijke die je moet weten over de nieuwe 'Super Scalpel' en één extraatje.

Dit moet je weten:

1. De 890 Duke R is geen vervanger van de 790, maar komt naast de Scalpel in het gamma

2. 121 pk aan boord. Dat zijn er 15 meer dan op de 790 R. Het koppel tipt net aan de magische 100Nm grens. 99,3 om precies te zijn.

3. WP Apex ophanging is de logische keuze als je eigenaar bent van WP. De Apex ligt op de bovenste plank in de WP winkel.

4. Brembo Stylema vierzuiger remklauwen: die liggen dan weer bij Brembo op de bovenste plank.

5. Het electronica pakket loopt nogal gelijk met dat van de 790. Echter, 890 R heeft via de Zes-axiale Bosch 9.1 IMU ook bochten ABS, bochten tractiecontrole, supermoto remmodus, motorslip regeling en een op-en-neer quickshifter.

6. 166 kg drooggewicht dat is 3 kg minder dan de 790

7. Het blok loopt op hogere compressiewaarden. Van 12,7:1 naar 13,5:1

8. Hij is groter en langer: balhoofdshoek daalt met 0,3° (65,7 mm), naloop stijgt met 1,7 mm (99,7 mm) en de wielbasis groeit dus naar 1482 mm. Ook de zitpositie is hoger: 834 mm (0,9 cm gestegen).

9. Er is meer grondspeling. En niet zo’n beetje. De Duke 890 R heeft 2 cm meer grondspeling. De 180/55-17 achterband kan tot op de rand afgereden worden

10. De 890 Duke R zit tussen de 790 en de 1290 R Super Duke. Tussen de Scalpel en The Beast dus. In plaats van Super Scalpel had KTM hem dus eigenlijk Super Beastie Scalpel moeten noemen. Maar voor die naam was hoegenaamd geen plaats op de tank.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief