door Thomas Reedijk28 augustus 2019

(R)evolutie: Triumph Daytona 765

De Triumph Daytona 765 Limited Edition is de vierde generatie in de Daytona triple supersport lijn en de opvolger van de motor die Triumph in 2006 opnieuw op de kaart zette. Waarom was de Triumph Daytona 675 zo'n succes?

Triumph Daytona 765 Limited Edition

Dat Triumph sinds dit jaar de exclusieve leverancier is van motorblokken aan de Moto2 mag geen nieuws heten. Wie goed heeft opgelet weet ook dat de Britten deze mijlpaal vieren met de introductie van de nieuwe Triumph Daytona 765, vooralsnog in gelimiteerde oplage. Samengevat de vierde generatie van de Daytona, met 130 pk , 80Nm en eindelijk voorzien van traction control en een tft display. In de basis de opvolger van de Daytona 675 R uit 2013. In totaal worden er 1530 units geproduceerd. 765 voor de Amerikaanse/Canadese markt en 765 voor de rest van de wereld. Een officiële prijs is nog niet bekend, maar prijzen die rondzingen op het internet zijn net geen €22.000,- voor de Nederlandse markt. De prijs in België zal hier als altijd een stuk onder liggen.

Wie de geschiedenis van het merk uit Hinckley een beetje kent en dan met name het hoofdstuk van de Daytona zal direct begrijpen waarom Triumph ervoor heeft gekozen hun GP aspiraties te onderstrepen met een opvolger van de Daytona 675.

Triumph Daytona 765 L.E.

Daytona 675 zet Triumph op de kaart

De originele Daytona 675 werd geïntroduceerd in 2006, midden in het tijdperk waarin de 'supersport' heer en meester was. Motoren als de Yamaha R6, Suzuki GSX-R 600 en de Kawasaki ZX-6R waren absolute verkooptoppers en Triumph had hier niet echt een antwoord op. Tot de Daytona Triple, zoals het studiemodel werd genoemd, ten tonele verscheen.

De Daytona 675 werd geïntroduceerd als de opvolger van de inmiddels begraven en vergeten viercilinder Daytona 650. Ogenblikkelijk wist de 675 de pers naar zijn hand te zetten met zeer enthousiaste reviews en kwam de motor meerdere malen, wereldwijd, als winnaar uit vergelijkingstests en om het af te maken werd de kleine Triumph bekroond met de ‘International bike of the year award 2006’. En veel belangrijker: ‘de motorrijder’ wist de Daytona op waarde te schatten met snel stijgende verkoopaantallen als gevolg.

De reden van dit succes? Het was Triumph simpelweg gelukt om een hele fijn en karaktervol driecilinder motorblok te koppelen aan een rijwielgedeelte waarmee je het asfalt letterlijk kon lezen. Iets dat in 2006 veel minder normaal was als dat het nu is. Het was niet zozeer het topvermogen van 123 pk, maar wel het karakter van het drie-in-lijn blok dat zowel koppel onderin als topvermogen bovenin wist te combineren. Het slanke postuur, een drooggewicht van 165 kilo, de race georiënteerde vering en de capabele remmen deden de rest. Het geluid dat de driecilinder produceert hebben we dan niet eens benoemd.

Triumph Daytona 675 2006

Tweede generatie

In 2009 werd de tweede generatie geïntroduceerd. Het nieuwe model was op 50 punten verbeterd wat oa leidde tot een gewichtsverlies van 3 kilo en een vermogensstijging van zo’n 2 pk. Geen wereldschokkende cijfers, maar wel een upgrade die van een reeds goede motor een nog beter geheel maakten. Daar voegde de verbeterde remmen en vering alleen maar aan toe.

Hoewel officieel geen nieuwe generatie, want gebaseerd op het 2009 model, kan de in 2011 geïntroduceerde Daytona 675R worden gezien als de volgende stap. Naast het wit-rood-zwart kleurschema viel vooral het Zweedse goud in de vorm van een 43mm NIX30 voorvork en een TTX36 schockbreker achter op. De hi-spec vering werd gecomplimenteerd met Brembo monoblock remklauwen een quickshifter.

Triumph Daytona 675R 2011

Nieuwe toekomst voor de Daytona?

Het gerucht gaat dat de derde generatie die in 2013 werd geïntroduceerd door Triumph al voor zijn introductie werd gezien als een verliespost door de wereldwijd kelderende verkoopaantallen binnen het supersport segment. Omdat de ontwikkelingen al in zo’n ver gevorderd stadium waren en het verlies in die zin al was geleden hebben de Britten in dat jaar een totaal vernieuwde Daytona 675 (R) op de markt gebracht. In tegenstelling tot het 2009 model is de derde generatie van de grond af opnieuw ontworpen met een totaal nieuwe motor, nieuw frame en, opvallend, een zijdelings opgehangen uitlaat en een hoger drooggewicht van 167 kilo. Het laatste 675cc driecilinderblok is goed voor 128 pk en 73Nm.

Of het de Triumph Daytona 765 lukt het supersport segment nieuw leven in te blazen is iets dat wij alleen maar kunnen hopen. Gezien de gelimiteerde oplage en bijhorende prijs valt dat te betwijfelen. Het is echter moeilijk voor te stellen dat de 765 niet minstens zo goed is als zijn voorganger. Hierdoor lijkt de vierde generatie van de Triumph Daytona triple nu al de cultstatus te hebben bereikt.

Triumph Daytona 675 2013

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief