door Mattijs De Lee13 maart 2020

Vanaf vandaag maximaal 100 kilometer per uur op Nederlandse snelweg

Vanaf vandaag verlaagt geleidelijk aan de maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelwegen overdag naar 100 kilometer per uur. De bevoegde instanties zijn sinds deze ochtend in de weer om alle borden te plaatsen en actief te maken, en tegen aanstaande maandag zou dat overal in het land in orde moeten zijn. Als je nog even nostalgisch 130 per uur wil rijden in Nederland: dit weekend is je laatste kans! Als je even zoekt...

Foto's: Shutterstock

Het onderste bord is weldra verleden tijd

Logistieke uitdaging

De rijkswaterstaat, het agentschap dat instaat voor de verkeersinfrastructuur op de Nederlandse wegen, is de komende dagen dus druk in de weer om over het hele land alle nieuwe verkeersborden te plaatsen. Bestuurders die de borden met cijfer 100 passeren tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds letten dus maar beter nog wat extra op hun snelheidsmeter. Na 19u00 en voor 06u00 mag er voor de duidelijkheid op sommige plaatsen nog steeds 120 of 130 per uur gereden worden.

Soms mag er na 19u nog sneller worden gereden

Lage snelheid, hoge kosten

De nieuwe maatregel betekent dat de rijkswaterstraat de komende dagen ruim 4.000 nieuwe borden de grond in zal steken. Kostenplaatje: 8 miljoen euro. Tenminste, dat was de eerste inschatting van de Rijkswaterstaat. Vorige week bleek de operatie toch "meer werk dan gedacht": productie van de borden en werkuren voor de installatie ervan én het weghalen van de oude borden maar ook aanpassingen aan de software, draaiborden bij spitsstroken, aanpassingen in de verkeerscentrales en dan zijn er nog die kleine hectometerbordjes met snelheidsaanduidingen langs de kant van de snelweg. Nieuwe kostprijs: 19 miljoen euro, een verdubbeling.

Ook dit soort hectometerbordjes moet natuurlijk worden vervangen

Minder stikstof

De Nederlandse overheid voert de ingrijpende maatregel in om de stikstofuitstoot te verlagen. Dat creëert op zijn beurt dan weer ruimte om noodzakelijke vergunningen te kunnen uittrekken voor bouwprojecten die al een tijd stilliggen door de stikstofcrisis. Natuurlijk zijn er ook andere gevolgen. Enerzijds kan men verwachten dat het verkeer beter doorstroomt, de kans op ongevallen daalt en in- en uitvoegen makkelijker wordt. Ook de portemonnee vaart wel bij een snelheidsverlaging: naar verluidt bespaar je 25 tot 30% benzine bij een verlaging van 130 naar 100 kilometer per uur.

Aangezien wij ook (net) niet heiliger zijn dan de paus kunnen wij ons niet voorstellen dat onze immer sympathieke noorderbuur de nieuwe richtlijn braafjes opvolgt.


Anderzijds zijn er sceptischere stemmen die zeggen dat de verlaging autorijden vooral saaier maakt waardoor mensen dan weer sneller afgeleid zullen zijn door hun smartphone. Bovendien voelt de nieuwe snelheidslimiet nog maar eens aan als een inperking van de vrijheid voor veel mensen. Deze maatregel bewijst dan ook enkel zijn nut wanneer iedereen effectief 100 per uur zal rijden, en de Nederlandse politie heeft nu al te weinig middelen om degelijke controles uit te voeren. Aangezien wij ook (net) niet heiliger zijn dan de paus kunnen wij ons niet voorstellen dat onze immer sympathieke noorderbuur de nieuwe richtlijn braafjes opvolgt. Bovendien maken populaire apps en tools zoals Waze en Flitsmeister - zeg maar de Coyote van Nederland - het wel érg gemakkelijk om vrolijk je zin te doen, even te vertragen waar nodig en nadien weer de rechtse contreien van de snelheidsmeter te verkennen. Zolang zulke apps ook niet verboden worden, natuurlijk, naar Duits voorbeeld...

Apps zoals Flitsmeister zijn enorm populair in Nederland

En België?

Nadat de maatregel in november vorig jaar aangekondigd werd gingen er ook in eigen land stemmen op om de snelheid op de autostrades te verlagen. Met name verkeersveiligheidsinstituut VIAS zou de maximumsnelheid graag zien dalen. Hen is het echter niet zozeer te doen om een verlaging van de stikstofuitstoot, maar wel om de verkeersveiligheid te verbeteren. Samen met Spanje trekt België op Europees niveau namelijk de beschamende kop wat betreft dodelijke verkeersongevallen.

Bovendien zijn de talrijke Belgische files vol met wagens die optrekken en weer afremmen de grootste vervuilers, en daar lost een snelheidslimiet helemaal niets mee op


Of een verlaging van de snelheid nu dé uitgelezen manier is om dat tij te keren is nog maar de vraag. Volgens Touring is een lagere snelheidslimiet in ons land alvast geen goed idee. Dat zou eerder leiden tot meer frustratie waardoor bestuurders de snelheidsbeperkingen ook enthousiast links zouden laten liggen. Bovendien zijn de talrijke Belgische files vol met wagens die optrekken en weer afremmen de grootste vervuilers, en daar lost een snelheidslimiet helemaal niets mee op. De tijden dat we in spitsuur überhaupt nog vrolijk 120 kilometer per uur haalden lijken even ver weg als Sandra Kims overwinning op het Eurovisiesongfestival. Oplossingen voor een vlotte doorstroming van het verkeer zouden daar véél meer baat hebben. Maar ach, als motorrijders hebben we daar toch al niet zo'n last van.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief