door motornieuws 23 december 2019

Stallen of rijden tijdens de winter? Wat je ook kiest, hier zijn enkele handige tips

De motorrijder in ons is het niet altijd eens met Bing Crosby's bekende zinnetje "Dreaming of a white Christmas" en voorlopig werden we nog gespaard van sneeuw en ijs, maar met de twee koudste maanden van het jaar in het vooruitzicht nemen we toch onze voorzorgen. Of je nu duchtig blijft doorrijden in de winter of toch verkiest om je tweewieler te stallen, wij geven graag enkele tips om dat probleemloos te laten verlopen.

Doorrijden? Bekijk zeker even deze tips

Allereerst: doorrijden tijdens de winter is een persoonlijke keuze en heeft niets te maken met niveau of lef. Maar wat je ook doet, wees voorbereid. Onderstaande negen tips kunnen je daarbij helpen.

1. Het belangrijkste onderdeel van een motor op de baan is de rijder zelf. Zorg ervoor dat je zelf goed beschermd bent en comfortabel aan je rit kan beginnen. Een goede uitrusting bestaat uit een waterdicht en winddicht pak, winterhandschoenen (overweeg verwarmde handschoenen, zoals de handwarms van Tucano Urbano die we recent konden testen, zie link hieronder), warme schoenen en een goed afsluitende helm met een helder vizier. Overweeg ook thermisch ondergoed: dat houdt de lichaamswarmte goed vast en voert zweet goed af mocht het toch te warm worden.
Getest: verwarmde handschoenen van Tucano Urbano

2. In tegenstelling tot wat velen denken bieden sportbanden geen beter grip, en allerminst bij koude temperaturen. Een touringband is doorgaans een goede optie, maar best van al zet je een set winterbanden op je motor. Onder andere Michelin, Metzeler, Heidenau, IRC en Mitas bieden al winterbanden aan. Vergis je niet: winterbanden kunnen ook in de zomer gebruikt worden, hoewel ze dan veel sneller slijten. Ondanks de meerprijs van 15 procent is het volgens ons wel zeker de moeite waard voor wie in de winter wil blijven rijden.

3. Zorg voor voldoende smering van de ketting, assen en kabels. Water en vriestemperaturen zijn hoe dan ook een gevaarlijke combinatie, maar je motor moet nog veel gevaarlijkere mengsels doorzwemmen. De smurrie die van de weg opspat is nefast voor de bewegende delen. Houd ze dus degelijk gesmeerd.

4. Als het niet vriest doe je er goed aan je motor regelmatig af te spoelen met koud water, op te poetsen en droog te blazen met een compressor. Vergeet nadien niet, zoals hierboven al aangehaald, de bewegende delen opnieuw te smeren.

5. Je uitlaatdempers zijn het meest kwetsbare deel van je motorfiets. Maar insmeren met vet of andere vochtwerende producten is geen oplossing, en inpakken in plastic uiteraard al helemaal niet gezien de hitte die de dempers uitstralen. Indien je lichtmetalen dempers hebt doe je er best aan om deze in de winter te vervangen met roestvrij stalen exemplaren. Die zijn beter bestand tegen de harde winterse condities.

6. Let op de batterij. Koude legt de zwakke kanten van de batterij bloot. De leeftijd en gebruiksduur kunnen doorwegen en ervoor zorgen dat de motor niet meer start, net op dat ene ongelukkige moment ver van huis. Overweeg de aanschaf van een batterijlader of vervang een te oude batterij voor het te laat is.

7. Laat de motor lang warm draaien. Bij koude temperaturen is de olie dikker en bereikt ze minder goed de te smeren onderdelen. Laat de motor dus rustig warmdraaien voor je vertrekt. En dan heb je meteen tijd om jezelf goed in te pakken!

8. Als je de optie hebt: kies je momenten. Er zijn heel wat mooie winterdagen waarop je volop van motorrijden kunt genieten. Koude maar droge dagen zijn ideaal om volop van motorrijden te genieten. En dat is nog altijd beter dan warm maar nat.

9. Rij niet in de sneeuw of op ijs. Tenzij je spikes op je banden hebt.

Stallen? Hier moet je op letten

Stel je je dierbare motorfiets liever niet bloot aan de elementen? Dan is een overwintering in de garage zeker een goede keuze. Ook bij winterstalling zijn er een aantal essentiële zaken die je best in acht neemt. Zo spring je zorgeloos weer op het zadel wanneer de lente aanbreekt. Hieronder zes tips.

1. Zorg voor een droge stalplaats. De ideale plaats is droog en (relatief) warm. Lukt dat niet, probeer dan vooral voor droge stelplaats te vinden. Koude is altijd minder belastend dan voortdurende vochtigheid.

2. Vóór je de motor stalt kan je best een onderhoud uitvoeren. Dan is die meteen klaar voor het nieuwe seizoen.

3. Leg de accu van de motor aan een druppellader. Een druppellader die is aangesloten op een accu houdt de accu geladen en daarmee actief. Dat zorgt ervoor dat de accu niet 'leeggeraakt' of te diep ontlaadt en op die manier stuk gaat.

4. Smeer de bewegende onderdelen. Bescherm de rest met een spray als WD40 of 6-in-1 multi-olie. Extra dunne kruipolie beschermt de delen en zorgt ervoor dat vocht afdrijft. Roest kent nu eenmaal geen winterslaap!

5. Als je een motor met carburatie hebt: laat de vlotterkamer van de carburator leeglopen en zorg dat er geen benzine meer in de leidingen zit. Voor alle types motoren: giet de tank helemaal vol met benzine. Dan is er geen ruimte voor damp of binnenkomend vocht. Als je de motor langer wil stallen dan enkel de winter giet je best brandstofstabilisator in de tank. Dat additief zorgt voor bescherming van de benzine tegen oxidatie, voorkomt gomaanslag in de carburateur, vergemakkelijkt het starten na de winter en voorkomt aanslag in de carburatie, verbrandingskamer en op de kleppen.

6. Zet de banden op de juiste druk. Als je kunt, plaats de wielen vrij van de grond, bijvoorbeeld met een paddockstand. Lukt dat niet, draai nu en dan het wiel eens in een andere stand. Vergeet niet de druk te controleren voor je weer gaat rijden.

© Foto's via Shutterstock

Laat je motor vooral niet buitenstaan tijdens de winter...

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief