door Thierry Sarasyn 2 mei 2020

Na Corona heeft de motorfiets de toekomst in handen

Dolf Willigers, de secretaris generaal van de FEMA (Federatie voor Europese Motorrijders) voorspelt dat de de gemotoriseerde tweewieler na de coronacrisis de toekomst meer en meer in handen zal hebben. De motor zal een veel belangrijkere rol gaan spelen in het verkeer in de anderhalvemetersamenleving.
Willigers stelt het als volgt: "Als het ergste van de coronapandemie achter de rug is en de steden weer opengaan, zullen we e-bikes en motoren steeds vaker zien. Vooral omdat het openbaar vervoer klappen zal krijgen en er teveel auto's zullen zijn.

Fema voorspelt dat de motorfiets de toekomst in handen heeft

De Nederlander verwacht dat de anderhalvemeter regels lang van kracht zullen blijven en dat daarom het openbaar vervoer klappen kan krijgen. Het is immers nauwelijks mogelijk om op een correcte sociale afstand van elkaar te blijven in een afgesloten ruimte. En als het al mogelijk is, zullen veel mensen toch niet happig zijn om op trein, tram of bus te stappen. "Het is ook nog maar de vraag of dat openbaar vervoer – dat nu al fel gesubsidieerd wordt – betaalbaar zal blijven", stelt Willigers ook nog.

Er komen zeker ook problemen met de ruimte in de steden en op de wegen. Veel steden zullen meer ruimte moeten bieden aan het toegenomen aantal voetgangers en fietsers. En ook die moeten ook onderling nog eens afstand houden. Dat zal ten koste gaan van de ruimte voor de wagen. Desondanks verwacht Willigers toch meer autoverkeer – net omdat mensen niet op dat openbaar vervoer meer zullen willen stappen. Carpoolen wordt ook al moeilijk om dezelfde anderhalve meter redenen. Het autoverkeer zal dus ook klappen krijgen. Temeer omdat er een toegenomen vervuiling zal komen in de steden als meer mensen in de auto i.p.v. op de trein stappen. Het logische alternatief is hier de motorfiets.

Willigers ziet een oplossing: Met de motorfiets kun je zowel korte als langere afstanden afleggen én de benodigde onderlinge afstand houden. Een bijkomend voordeel: tweewielers nemen minder ruimte in en zijn minder vervuilend dan vierwielers. De Nederlander ziet om emissie-redenen nog meer voordelen voor elektrische motorfietsen.

Om alles nog beter te laten verlopen, wordt een inspanning van de overheid verwacht. Aanpassingen van de regels (busstroken laten gebruiken door motorfietsen bijvoorbeeld), betere infrastructuur van de wegen en meer laadpalen voor elektrische motorfietsen. Als dat gebeurt, zal de motor zowel voor woon-werk verkeer als persoonlijke verplaatsingen de logische keuze worden, voorspelt de FEMA Secretaris Generaal.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief