door motornieuws 24 oktober 2019

Honda toont de GL 1800 Gold Wing 2020

In 2018 compleet opnieuw ontworpen en voor 2020 op een aantal punten verbeterd. Dit is de nieuwe Honda GL 1800 Goldwing.

Persbericht: In 2018 is de Gold Wing opnieuw ontworpen. Onze test van die motor is hier te lezen.Het 2018 model onderscheidt zich met oa een opvallende gewichtsvermindering, nieuw frame, dubbele wishbone voorophanging, 4 rij-modi, Hill Start Assist, Honda Selectable Torque Control (HSTC) en 4 kleppen per cilinder op de iconische zescilinder.

Voor 2020 zijn er nog een paar extra vernieuwingen toegevoegd zoals een nieuwe FI en DCT-updates om de wendbaarheid met lage snelheid te optimaliseren. De Gold Wing Touring geniet nu van vernieuwde ophanging en grotere handvatten voor de passagier, om het comfort over lange afstanden nog verder te verbeteren. De nieuwe Matte Ballistic Black Metallic Gold Wing Bagger mét DCT, krijgt gezelschap van een Pearl Glare White Gold Wing Touring Deluxe.

2020 Touring Deluxe White

Sinds zijn introductie in 1975 is de Honda Gold Wing uitgegroeid tot een icoon die bekend staat om reizen in het hoogst mogelijke comfort denkbaar op een tweewieler. Én de aanwezigheid van een radio. Volgens Honda een motor die ook zelf een reis aflegt, met een groei in omvang en cilinderinhoud door de verschillende decennia heen. Juist het 2018 model werd lichter en dat zal in 2020 niet anders zijn.

Met het blok en het rijwielgedeelte als gemeenschappelijk platform, zal de nieuwe ‘Wing’ beschikbaar zijn in een basiseditie maar ook in een Touring-uitvoering met afneembare topkoffer. De Gold Wing Touring Deluxe heeft DCT én een airbag, voor nog meer veelzijdigheid en comfort.

Het aluminium balkenframe is gebouwd rond de in 2018 geïntroduceerde link-voorvork waardoor het blok een heel stuk verder naar voor kon geplaatst worden – omdat het voorwiel in een meer verticale lijn beweegt – en er betere kwaliteit van de voorophanging verzekerd wordt. Dit dankzij een stijvere structuur en een verminderde wrijving. De demping kan elektronisch aangepast worden.

De zescilinder wordt gecontroleerd door Throttle By Wire en er zijn 4 rij-modi: TOUR, SPORT, ECON en RAIN. De demping van de ophanging en het Combined Braking System (CBS) zijn afhankelijk van de gekozen rij-mode. Hill Start Assist (HSA) en Idling Stop verhogen het gebruiksgemak en de efficiëntie.

De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen terwijl het nieuwe DCT-systeem 7 versnellingen heeft. Daarbij wordt het ‘rijgevoel’ en het toerenbereik voor op- en terugschakelen bepaalt door de gekozen rij-modus. De manuele geschakelde motor gebruikt dezelfde techniek voor de achteruitversnelling als het vorige model, op de DCT-versie is er een ‘wandelmodus’ functie die je toestaat stapvoets voor- én achteruit te rijden.

Ook de cruise control is verder door ontwikkeld. Het Throttle by Wire systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met de cruise control. Met name voor het bergop rijden. Op de manuele versies wordt de cruise control uitgeschakeld wanneer de koppeling, rem of gashendel gebruikt wordt. In de manuele modus op de DCT-versies zal de Gold Wing na een vertraging terug keren naar de ingestelde cruise control snelheid met een bijbehorend schakelpatroon.

2020 GL Bagger DCT Black

Technische gegevens

Motor: Vloeistof gekoelde Flat Six viertakt. 4 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 1.833cc
Kleppen per cilinder: 4
Max vermogen: 93kW (126,5pk) @ 5500 tpm
Max. Koppel: 170Nm @ 4500 tpm
Inhoud benzinereservoir: 21,1 liter
Eindoverbrenging: Cardan

Afmetingen L x B x H: Gold Wing 2.475 x 925 x 1.340 mm
Gold Wing Touring DCT 2.575 x 905 x 1.430 mm
Gold Wing Touring MT 2.575 x MT 925 x 1.430 mm

Rijklaar Gewicht: Gold Wing: MT 365kg / DCT 364kg
Gold Wing Touring: MT 380kg / DCT 379kg
Gold Wing Touring Deluxe: 383kg

Voorband: 130/70R 18
Achterband: 200/55R 16

Voorrem: 320mm x 4.5mm dubbele hydraulisch bediende
schijf met zeszuigerklauw, zwevende rotors en remblokken in gesinterd metaal.
Achterrem: 316mm x 11mm geventileerde schijf met driezuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal




2020 GL Touring Black

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief