door Thierry Sarasyn 23 september 2019

Hier zijn de 2020 Honda CRF1100L Africa Twin en Adventure Sports! (+ Foto Album!)

Er werd heel wat gespeculeerd over de nieuwe Honda Africa Twin. Het zou een 800 worden. Of nee; een 1200. Wel, hier zijn de nieuwe CRF1100L Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports. Sterker, lichter en beter uitgerust.

De Africa Twin krijgt een nog groter off-road potentieel.

De feiten

Er is heel wat over de nieuwe Africa Twin geschreven en gepost de voorbije maanden, maar naast een occasionele treffer, zat er bij al het giswerk ook heel wat onzin. Hier volgt wat officieel is:

Zowel de Africa Twin als zijn ‘Adventure Sports’ broer kregen een grondige update – met een nog duidelijker onderscheid in hun identiteit – zodat rijders nog beter kunnen kiezen waarmee ze het avontuur willen beginnen. Van een off-road route met de Africa Twin tot het doorkruisen van een continent met de meer polyvalente Adventure Sports.

Het frame werd volledig hertekend en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe. Ook de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crossmotor. Centraal in de Africa Twin bevindt zich een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC controleert, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Controle, Bochten ABS (met off-road setting), Rear Lift Controle en DCT bochten detectie. Een OFF-ROAD werd toegevoegd aan de URBAN, TOUR en GRAVEL standaard rij-modi.

De meer weg-gerichte Africa Twin Adventure Sports moet een GS-concurrent worden.

Meer longinhoud, gewijzigd frame

De Africa Twins zullen nog dit jaar beschikbaar zijn en zijn reeds uitgerust met een EURO5 1084 cc achtkleps paralleltwin (was 998 cc). Onder de belangrijke wijzigingen in het blok zien we een andere kleplift, aluminium cilinderwanden en een nieuwe uitlaatcontrole klep. Goed voor meer vermogen, terwijl er toch voldaan wordt aan de strengere Euro5 normen. Het maximumvermogen stijgt met 7% naar 102 pk bij 7500 tpm met 6% meer maximumkoppel; 105 Nm bij 6250 tpm. Het blok behoudt zijn gekende soepele karakter en kenmerkende grom.

Het blok is opgehangen in een vernieuwd frame met afneembaar (rood) aluminium subframe. De nieuwe swingarm heeft hetzelfde ontwerp als die van de CRF450R crossmotor, dit met het oog op een nog betere achterwieltractie en feedback.

Lichter en sterker.

Nieuwe elektronica

Er is een eigentijds elektronica pakket gestuurd door een zes-axiale IMU omvat Ride By Wire en Honda Selectable Torque Control (HSTC) plus nieuwe kenmerken zoals Cruise Control, Bochten ABS, Wheelie Controle, Rear Lift Control en noodstop knipperlichten. Zes rij-modi zijn ter beschikking. Vier hebben vooraf ingestelde waarden voor vermogen, motorrem en ABS-karakteristieken onder verschillende omstandigheden: Tour, Urban, Gravel en Off-road. Twee User rij-modi laten de rijders toe om hun eigen combinaties te maken met de waarden voor deze parameters.

De CRF1100L Africa Twin is standaard uitgerust met een 6,5 inch TFT Multi Informatie Displaytouchscreen. De informatie die duidelijk weergegeven wordt op deze slanke display, kan ingesteld worden naargelang de voorkeur van de rijder. Onder alle omstandigheden is de informatie gemakkelijk af te lezen. Het TFT touchscreen is ook compatibel met Apple CarPlay zodat rijders kunnen navigeren, bellen, berichten ontvangen en naar muziek luisteren via de applicaties op hun smartphone.

De Adventure Sports is geknipt voor grote reizen.

CRF1100L Africa Twin: slanker en lichter

Met meer aandacht voor de off-road mogelijkheden, is de nieuwe CRF1100L Africa Twin nog slanker en lichter dan zijn voorganger. Met opvallende kuipwerk in rally stijl, een rankere benzinetank en een 40 mm smaller zadel dat instelbaar is op 850 en 870 mm.

Het lage scherm biedt de rijd(st) heel wat ruimte om voorwaarts te bewegen, zowel rechtstaand als zittend. Compacte handbeschermers en een carterbescherming vervolledigen de avontuurlijke uitstraling en dragen bij tot de 4 kg gewichtsbesparing op dit model. De 10 % hogere gewichts-vermogen verhouding, zorgt voor een pittiger karakter en een betere wendbaarheid.
De zadelhoogte is naar keuze 850 of 870 mm maar hogere en lagere zadels zijn beschikbaar.

Sterker, lichter, wendbaarder.

Adventure Sports: de kilometervreter met elektronische ophanging

Met een nu identieke rij-driehoek als de Africa Twin zelf, heeft de CRF1100L Africa Twin Adventure Sports alles om lange afstanden af te leggen.
De grote 24,8 liter tank met een autonomie van ruim 500 km, de bredere kopkuip, vijfvoudig instelbaar scherm, standaard verwarmde handvatten en 12V stekker zorgen voor een nog hoger comfort en nog meer gebruiksvriendelijkheid.
Verdere upgrades met focus op de rijder zijn de nieuwe 3-traps bochten verlichting – met een bredere lichtstraal als de motor onder hellingshoek komt – en de optie voor de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (EERA) ophanging.

Afgestemd op de vier vooraf ingestelde rij-modi en naar wens instelbaar bij gebruik van de twee personaliseerbare USER-modi, biedt de Showa EERA ophanging de perfecte ophangings respons op gelijk welke ondergrond. Deze ophanging wordt gestuurd door de zes-axiale IMU en maakt gebruikt van de balansvrije kleptechnologie in de voorvork.

DCT met bochtendetectie

Honda verkocht al meer dan 100.000 DCT motoren in Europa sinds het systeem voor het eerst verscheen op de VFR1200F in 2009. Ongeveer de helft van de Africa Twin gebruikers koos voor deze optie. Het systeem heeft zich in de voorbije 10 jaar nadrukkelijk verder ontwikkeld. Op de DCT van de Africa Twin wordt het bochtendetectie systeem gestuurd door de IMU,waardoor de schakelacties nog natuurlijker aanvoelen in de keuze voor de automatische ‘D’ of ‘S’ mode.


Een scherpere snoet.

Belangrijkste verbeteringen

- 1084 cc, 102pk, 105 Nm, 226 kg rijklaar gewicht (Africa Twin)
- Nieuwe paralleltwin die voldoet aan EURO5 normen levert 75 kW (102 pk) topvermogen en 105 Nm koppel, een toename met respectievelijk 6 en 7 %.
- 5 kg lichter met een toename van 10 % in de vermogen-gewichtsverhouding. Dit dankzij gewichtsbesparing in zones zoals het blok, het frame en de swingarm.
- Compleet nieuw 6.5 inch TFT Multi informatie scherm omvat ook Apple CarPlay® en Bluetooth connectiviteit met touchscreen.
- Vier vooraf geprogrammeerde rij-modi – met twee user opties – laten toe om op maat gemaakt motorvermogen en – karakter te kiezen met instelmogelijkheden voor Vermogen, Motorrem, Honda Selectable Torque Control (HSTC), Wheelie Controle en Bochten ABS.
- HSTC, en nieuw Bochten ABS, Wheelie Controle en Rear Lift Controle worden gestuurd door een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit). Cruise Control behoort tot de standaard uitrusting.
- CRF1100L heeft een nog grotere off-road focus
- CRF1100L Adventure Sports is meer dan ooit geschikt voor lange afstanden en is nu beschikbaar met de revolutionaire Showa EERA ophanging als een optie.
- Honda's unieke DCT (Dual Clutch Transmission) blijft beschikbaar op beide modellen.

Prijzen, kleuren en beschikbaarheid

De 2020 CRF1100L Africa Twin is leverbaar vanaf midden november en kost 14.199 euro (DCT: 15.299 euro)

De 2020 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is leverbaar vanaf midden oktober en zal 17.499 euro kosten (DCT: 18.599 euro)

De CRF1100L Africa Twin zal beschikbaar zijn in Grand Prix Red en Matte Balistic Black Metalic. Beide versies hebben een opvallend nieuw rood sub-frame. Rood of zwart dus.

The Adventure Sports versie wordt beschikbaar in Pearl Glare White Tricolour – verwijzend naar de kleurstelling van de originele XRV650 Africa Twin – en Darkness Black Metallic. Tricolore of zwart dus.

Bekijk hieronder de uitgebreide fotogalerij van de beide motoren.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief