door Thierry Sarasyn 9 oktober 2019

Eerste Test Honda CRF1100L Africa Twin: De cirkel is rond

Honda ontwierp de Africa Twin ooit als afgeleide van de NXR750 waarmee mannen als Neveu en Lalay de Dakar wonnen. Meer zelfs, de productie Africa Twin werd in zijn eerste deelname aan de Dakar doodleuk 18de in het algemeen klassement. Met dat in het achterhoofd kun je stellen dat de 2020 CRF1100L Africa Twin meer dan ooit een...Africa Twin is.

De Africa Twin keert terug naar zijn roots.

Niet gewoon

Terwijl ze met de Adventure Sports helemaal in de richting van de reisenduro's gaan, is de standaard Africa Twin trouw aan zijn roots. Honda moet wat ons betreft trouwens eens nadenken over een andere typebenaming voor deze motor, want door te stellen dat hij 'standaard' of 'gewoon' is, doe je de nieuwe Africa Twin onrecht aan. Als zijn halfbroer met de Adventure Sports benaming geëerd wordt, moet er voor de - hier gaan we weer - gewone Africa Twin toch ook iets te verzinnen zijn?

Door te stellen dat hij 'standaard' of 'gewoon' is, doe je de nieuwe Africa Twin onrecht aan.


Africa Twin XR, Africa Twin Raid, Africa Twin Rally of wat ons betreft de Africa Twin Pure. Anything. Als het maar dat gewone of standaard etiket wegneemt.

Rankere bouw, lager gewicht.

Puur en licht(er)

Het is trouwens fout. Want de 2020 Africa Twin is allesbehalve gewoon. Het is één van de meest aangename motoren waar we de voorbije jaren een been over gooiden. Terwijl de Adventure Sports baadt in excessen, is deze Africa Twin inderdaad een zeer pure motor.

(...)24 kg verschil. Dat zijn heel veel Bicky Burgers.






Kleine(re) tank, laag scherm en een ranke bouw. Dat resulteert in een rijklaar gewicht dat dik 5 kg onder dat van zijn voorganger en 14 kilogram onder dat van de AS ligt. En als je als purist opteert voor de versie zonder DCT en je maat heeft een Adventure Sports mét, dan zit je rijklaar aan 24 kg verschil tussen de lichtste en de zwaarste AT op de markt. Dat zijn heel veel Bicky Burgers. Een standaard middenbok had op een voor het overig zeer compleet uitgeruste motor, nog mee gemogen. De centrale steun is wel als optie beschikbaar.

Zelfde basis, verschillende motoren.

Sterker

Honda kondigt een toegenomen off road potentieel aan voor de nieuwe Africa Twin. We hebben proefondervindelijk kunnen vaststellen dat dit klopt. In de heerlijk panoramische Sardijnse bergen kruisten we slechts vier andere motorfietsen. Allen pure enduro’s. De Africa Twin kan het betere off road werk vlot aan. Onder andere door zijn smalle bouw, de lage ruit en de (optionele) off road voetsteunen op onze testmotor.

Meer dan 100 pk op een bergwegel is niet altijd een goed idee. Die ravijnen, weet je wel...


Ook al nam de cilinderinhoud toe, de motor voelt wendbaarder en lichter aan dan zijn voorganger. Hadden ze ons wijsgemaakt dat dit een 900 was, we hadden het geloofd. Anderzijds is er dat vermogen dat met 7 procent steeg tot 103 pk. Dat krijg je in de off road modus niet volledig ter beschikking, en dat is maar goed ook. Meer dan 100 pk op een bergwegel is niet altijd een goed idee. Die ravijnen, weet je wel...

Het betere endurowerk.

Mega Elektronica pakket

Die off road modus is trouwens één van de zes beschikbare modi. De Africa Twin heeft net als de Adventure Sports alles wat je op elektronisch vlak maar kunt wensen. Minus de bochtenverlichting en de standaard handvatverwarming. Maar wel met Daytime Running Lights, Cruise Control, bochtendetectie voor de DCT versie, ...Voor het overige is de nieuwe CRF1100L gestript van toeters en bellen. Dat resulteert in een motor die in de +1000 cc klasse op off road vlak maar weinig concurrenten zal hebben.

En op de weg?

Maar wat koop je daarvoor en vooral: wat vérkoop je ermee? Want voor het merendeel van de gebruiker is het off road potentieel van secundair belang. Het goede nieuws is dat de troeven die de Africa Twin ijzersterk maken bij off-road gebruik, ook hun nut bewijzen op de openbare weg. Wendbaarheid, motorprestaties, zithouding, ... Het maakt de Africa Twin ook een betere motor dan zijn - ook lang niet onaardige - voorganger.

Verrassend is dat het kleine scherm opvallend goede windprotectie biedt op de openbare weg. Tot pakweg 130 km per uur heb je totaal geen nood aan meer. Eens daarboven voel je de wind iets nadrukkelijker rond je helm. Maar wat is er mis met wat wind om je oren? Geef ons maar wat windgeruis in plaats van turbulenties die vaak bij hogere schermen horen. Niks mis mee.

Speels en potent

Wie de eerder gepubliceerde primeurtest van de Africa Twin Adventure Sports er op naleest, zal zien dat er zoveel elektronische instelmogelijkheden zijn dat er moeilijk één gezicht aan de motor te koppelen valt. Dat geldt ook voor de Africa Twin. Je kunt in erg grote mate het motorkarakter kiezen op basis van je rijstijl en de ondergrond van de dag. Hier geen elektronisch gestuurde ophanging, maar wel een zeer goed werkende en instelbare Showa ophanging die ons zowel op als naast de weg wist te bekoren. Bovendien heeft deze 1100 een jeugdige speelsheid waardoor je er ook in de stad en de file vlot mee weg komt.

Nieuw niveau DCT

Wie wel eens vaker in de urban jungle rijdt in plaats van in het echte oerwoud, kan opteren voor de DCT versie. Op alle vlakken en elke ondergrond aan te raden. Alleen in het meer extreme endurowerk, zetten we op de DCT-versie de automaat uit en schakelden we manueel met de knoppen aan de linker stuurhelft. Werkt -bijna- even goed als met de voet schakelen. Mocht er een optionele voetschakelaar op gezeten hebben, dan was het wellicht nòg beter geweest.

In elk geval is het zwaardere off road werk de enige situatie waarin we vonden dat het traditioneel schakelen een voordeel is. Voor alle andere situaties en zeker op de weg, kun je zonder twijfel voor de DCT kiezen. Tenminste: als je gewonnen bent voor dit type schakelwerk. De keuze is puur persoonlijk, maar het is geen kwestie van beter of slechter. De Dual Clutch Transmission staat met de input van de nieuwe zes-axiale IMU op een niveau dat we nooit voor mogelijk geacht hadden. Knap.

DCT is ook hier zeker een te overwegen optie.

De cirkel is rond

Qua fun-factor overstijgt de Africa Twin niet alleen zijn zwaardere Adventure Sports broer, maar ook al zijn voorgangers. En daar mag je zowel het 2018 model als de originele Africa Twin van dertig jaar eerder bij rekenen. De 2020 Africa Twin combineert met het mega-elektronica pakket (inclusief Apple CarPlay), zijn minimalistische bouw en pure styling het beste van twee werelden. En laat dàt nu net zijn wat je nodig hebt om op een avonturen rit ook te kunnen genieten van het beste van on- en off-road wegen. Dat laatste was al het plan van bij de lancering van het origineel in '88. De cirkel is rond.

Foto's: Francesc Montero, Zep Gori, Felix Romero



Lees hier de primeurtest van de 2020 Africa Twin Adventure Sports

Lees hier de technische reportage over de nieuwe Africa Twin Adventure Sports

Lees hier onze eerste bevindingen net na de eerste testdag met de Adventure Sports

Technische gegevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud: 1084 cc
Maximaal vermogen: 103 pk bij 7.500 opm.
Maximaal koppel: 105 Nm bij 6250 opm.
Transmissie: 6 versnellingen (optie DCT)
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Semi dubbel wiegframe
Voorvork: 45 mm upsd Showa, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, instelbaar en op Pro Link
Remmen voor: 310mm dubbele wave-type remschijf met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 256 mm schijf met enkelzuiger remklauw, ABS
Voorwiel: 21 inch
Achterwiel: 18 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1510 mm
Zithoogte: 850-870 mm
Rijklaar gewicht: 226 kg (DCT 236)
Tankinhoud: 18,8 L
Autonomie: 320 km

Prijs
België: 14.199 euro (DCT 15.299 euro)
Nederland: 16.858 euro (DCT 18.158 euro)

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief