door Mattijs De Lee23 juni 2020

Ducati start de productie van de unieke Superleggera V4

De eerste Ducati Superleggera V4 komt van de productielijn uit de fabriek in Borgo Panigale gerold. Het is de eerste in een lijn van slechts 500 stuks. De Superleggera V4 is de enige motorfiets ter wereld met een carbon frame, achterbrug en velgen die is goedgekeurd voor gebruik op de weg. De lucky few die dik 90.000 euro kunnen ophoesten om er eentje in huis te halen staat een bijzonder unieke ervaring te wachten. Hieronder geven we de hoogtepunten van deze one-of-a-kind (nuja, 500-of-a-kind, al is dat nog steeds om mee uit te pakken) Ducati Superleggera V4

Italiaans meesterwerk

"Een meesterwerk van werktuigbouwkunde, techniek en Italiaans design dat een nieuwe maatstaf legt op gebied van prestaties, stijl en aandacht voor detail." Zo omschrijft Ducati in haar persbericht de Superleggera V4. Het is de enige motorfiets ter wereld die goedgekeurd is voor gebruik op de weg met de volledige draagconstructie van het chassis (frame, subframe, achterbrug en velgen) gemaakt van composietmaterial. Maar dat is lang niet het enige unieke aan deze motorfiets.

Carbon velgen

State of the MotoGP-art

Technieken ontleend aan de lucht- en ruimtevaartindustrie garanderen de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen. De vele carbon-onderdelen zijn geavanceerd aerodynamisch gemodelleerd. De kuip, bijvoorbeeld, bereikt een hoger efficiëntieniveau dan de huidige MotoGP-motoren. De aërodynamische bi-plane aanpassingen, geïnspireerd op Ducati's MotoGP-motor van 2016, maken dat hij een verticale belasting van 50 kg downforce bij 270 km/u kan garanderen, ofwel 20 kg meer dan de winglets van de Panigale V4 MY20 en V4R. Deze downforce verbetert de acceleratie door de neiging voor wheelie tegen te gaan en verhoogt de remstabiliteit.

Desmosedici Stradale R-motor

De krachtigste en lichtste Desmosedici Stradale R-motor zit verborgen onder het carbon. De 998 cc 90° V4 eenheid van de Superleggera V4 produceert, dankzij de Akrapovic uitlaat, 224 pk vermogen. Als je er echter de titanium Akrapovic ondersteekt - die inbegrepen is in de Racing Kit die Ducati bij de Superleggera bijlevert, wordt dat zelfs 234 pk.

Superbike of MotoGP-experience

Het unieke karakter van het Superleggera V4 project wordt onderstreept door de ervaringen die Ducati exclusief heeft gereserveerd voor de eigenaren van de motorfiets: de "Superbike Experience " - de mogelijkheid om het circuit van Mugello rond de vliegen op de Panigale V4 R die deelneemt aan het SBK Wereldkampioenschap. Nog exclusiever wordt het voor 30 eigenaren, want zij krijgen toegang tot de "MotoGP Experience", waarmee de droom van iedere sportmotorliefhebber wordt gerealiseerd: de Desmosedici GP op het circuit rijden, met ondersteuning van Ducati Corse-technici. Los van deze ervaringen kunnen eigenaars van deze unieke motorfiets hun Superleggera V4 lederen pak personaliseren met airbags uit de SuMisura Ducati-lijn en hun look vervolledigen met een carbon helm die net als het park de kleuren en graphics van de machine overneemt.

En het stopt daar niet

Elke motorfiets is uitgerust met een Racing kit die onder andere een Akrapovic Titanium circuit-uitlaat omvat, carbon koppelingsdeksel en achterbrugcover, koplamp vervangingskit, verwijderingskit voor kentekenplaathouder en zijstandaard tot zelfs een racetankdop. Als kersen op de taart wordt de Superleggera geleverd in een houten krat die speciaal voor het 'made in Borgo Panigale'-meesterwerk ontworpen werd en krijgen alle klanten een miniatuur reproductie op schaal 1:10. Voor de eigenaar van de Superleggera met serienummer 001/500 gaat het nog verder: hij of zij is uitgenodigd om naar Borgo Panigale af te zakken en zijn Superleggera V4 001/500 overhandigd krijgen door CEO van Ducati Claudio Domenicali. Iets zegt ons dat die ontmoeting geen droge bedoening wordt, daar in Italië.

Nummer 1

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief