door Thierry Sarasyn 26 mei 2020

De vraag nadat bejaarde vrouw motorrijder aanrijdt: Moet rijbewijs van onbepaalde duur zijn?

Zondag is er in Erpe Mere een zwaar verkeersongeval gebeurd. Een bejaarde vrouw verliet de parking van een bakkerij en zag een motorrijder op de Oudenaardsesteenweg niet aankomen.

De bejaarde vrouw wou zondag jongstleden een u-bocht maken over de steenweg. Volgens ooggetuigen probeerde de motorrijder de wagen nog te ontwijken, maar hij raakte die toch vol op de voorkant. De klap was enorm. De motorrijder, een twintiger, werd een tiental meter verder geslingerd. Hij bleef bij bewustzijn, maar werd met levensgevaarlijke verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Laat het duidelijk zijn, hoe erg dit ongeval ook is, de vrouw die het veroorzaakte deed dit niet opzettelijk. En ook jongere bestuurders maken fouten in het verkeer. Het is des mensen. Maar het maakt hoe dan ook de vraag wel actueel of er vanaf een bepaalde leeftijd, niet opnieuw een rijexamen moet afgelegd worden. Ouderen vormen een steeds grotere groep binnen de bevolking. We zien dat het aandeel 65 plussers sinds 1991 toegenomen is (toen: 15%, 2012: 18%, ...) en tot 2050 ook nog verder zal toenemen tot 26%. Het aandeel 65 plussers zal tussen nu en 2050 met 50% toenemen en het aandeel 80 plussers zelfs met 100%. Met deze stijging in het aantal oudere personen, is er ook een stijging van het aantal oudere bestuurders. Op latere leeftijd nemen lichaamseigenschappen die essentieel zijn om te rijden, af. Het zicht en het gehoor worden minder. De reflexen vertragen. Het is een harde wet die elk van ons zal moeten ondergaan. En bij het verminderen van de capaciteiten van lichaam en geest, moeten we ook nog eens verworven rechten afstaan? Dat is moeilijk. Maar toch moeten we de vraag durven te stellen: tot op welke leeftijd mag aangenomen worden dat de zintuigen nog voldoende op scherp staan? En als er al een leeftijd is waarop die reflexen en zintuiglijke waarnemingen niet meer voldoen, mag er dan nog met de wagen (en zelfs met de motor) gereden worden. De vraag stellen is ze beantwoorden.

Omdat het wegennet niet veel verschilt van dat ten tijde van Expo 58 in Brussel. Wie toen zijn rijbewijs had, mag er nu nog steeds de weg mee op.


België is kampioen in het leggen van pleistertjes. Als er watertekort dreigt, mag er niet meer gesproeid worden en mag je auto of motor niet meer gewassen worden. Dat is een jaarlijks terugkerend fenomeen, maar toch wordt er structureel niks aangepast. Niet meer sproeien is het pleistertje, structurele aanpassingen zouden zich vertalen in bijvoorbeeld meer spaarbekkens. Als er files zijn, moeten we minder met de wagen rijden. Terwijl het land in een (verkeers)knoop blijft zitten. Wie van Rotterdam naar Antwerpen rijdt, kan niet anders dan vermoeden dat hij of zij door een tijdsmachine gereden is en 50 jaar terug gekatapulteerd werd. In Antwerpen wordt daar iets aan gedaan, maar ook andere steden als Brussel en Gent zitten vast. Omdat het wegennet niet veel verschilt van dat ten tijde van Expo 58 in Brussel. Wie toen zijn rijbewijs had, mag er nu nog steeds de weg mee op.


Het gekende papieren Belgische rijbewijs is immers onbeperkt geldig. Maar sinds 7 juli 2010 is het elektronische Europese rijbewijs (bankkaartmodel) in België van toepassing. Dit is slechts 10 jaar geldig (net zoals de elektronische identiteitskaart). Na 10 jaar moet het rijbewijs verlengd worden op het gemeentehuis. Hiervoor is geen medisch onderzoek vereist, men moet wel een verklaring van medische geschiktheid ondertekenen. Zelf zeggen dat je het nog kunt dus. In Nederland, bestaat er wel een leeftijdscriterium voor een rijbewijs. Daar moet men vanaf de leeftijd van 75 jaar om de 5 jaar een medische keuring ondergaan. Hier moeten enkel bestuurders van vrachtwagens en bussen minimaal om de 5 jaar hun rijbewijs verlengen en een medisch onderzoek ondergaan. Lees: met een vrachtwagen is het opletten, maar met een wagen kun je eigenlijk niet veel verkeerd doen.

België en vooral Vlaanderen willen verkeersveiligheid verhogen met flitspalen en ondertussen ook nog eens langs de kassa passeren. Lucratieve pleistertjes.


Het ongeval van het voorbije weekend en vele accidenten daarvoor bewijzen het tegendeel. De manier waarop de overheid dit behandelt, is niks minder dan schuldig verzuim. Je kunt hetzelfde zeggen over de aanpak van droogtes. Alleen kost een droge maand minder levens. Dit kost niet alleen levens van motorrijders. Ook van de personen die eigenlijk niet (meer) achter het stuur mogen zitten. België en vooral Vlaanderen willen verkeersveiligheid verhogen met flitspalen en ondertussen ook nog eens langs de kassa passeren. Lucratieve pleistertjes.
Misschien komen er met een nieuwe regering daadkrachtige maatregelen. En laat het vandaag precies één jaar geleden zijn dat we naar de stembus trokken om er eentje te kiezen. We hebben met zijn allen recht op meer.




Reageren

29/05/2020 12:17
Voor mij geen probleem, maar dan niet van bv 65jaar. Mij lijkt het logischer om dan gewoon bv te starten om na 10 jaar een nieuwe test af te leggen en naarmate het resultaat de interval voor de volgende test te verkorten naar 5 - 3 - 2 tot jaarlijks. Ook bij jonge mensen kan er op 10 of 5 jaar veel veranderen wat een effect heeft op het rijgedrag.

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief