door Thierry Sarasyn 10 maart 2020

De kogel is door de kerk: Technische keuring voor motorfietsen vanaf 1 januari 2022

De kogel is door de kerk, de motorkeuring komt er en wel vanaf & januari 2022. Verrassend, maar anderzijds toch weer niet, want België blijkt een slechte leerling in de Europese klas; er was immers een mogelijkheid om de keuring af te wenden.

Vanaf 1 januari 2022 komt er een motorkeuring

Technische keuring motoren kon vermeden worden.

De keuring had er niet moeten komen, indien de regering dat niet gewild had. België had net als o.a. Frankrijk en Nederland de kans om tot 2017 aanvullende maatregelen te melden aan Europa m.b.t. het invoeren van extra veiligheidsmaatregelen voor motorrijders in het verkeer. Dat deed de regering niet en ook de Vlaamse regering met Ben Weyts als minister van verkeer viel niet echt op met doortastende maatregelen op dat vlak. Het is natuurlijk ook best mogelijk dat de regering bewust niet ingreep en de motorkeuring een goed idee vindt.

Hoe dan ook, legt Europa de richtlijn voor motorkeuringen op aan de landen die deze nog niet hebben. Dat zijn bijvoorbeeld België en Frankrijk. Om conform te zijn met de Europese richtlijnen, moet ons land de technische inspectie voor motorfietsen dus invoeren tegen 2022. Nederland niet, want dat land stelde alternatieven voor om te motorveiligheid in het verkeer te verbeteren.

Hoe die keuring er zal uitzien, is nog niet duidelijk. Ook bij de MAG, de Motorcycle Action Group die zich al jaren inzet voor, onder andere, veiligheid van motorrijders en het afwenden van de motorkeuring, weten ze nog niet wat de keuring precies zal inhouden.

De MAG weet wel dit: “Lidstaten die voor 21 mei 2017 de Europese Commissie hebben geïnformeerd, dat zij motorfietsen willen uitsluiten van verplichte keuring en die hiertoe alternatieve maatregelen hebben genomen hoeven per 1 januari 2022 geen keuring voor motorfietsen in te voeren.”

Dat wil dus zeggen dat België de tijd en mogelijkheid had om een alternatief voor te stellen, maar dat niet deed.

Verder weet MAG van twee landen met zekerheid dat zij aan deze eisen voldoen: Ierland en Nederland. Van Finland is het nog onduidelijk wat de status is. Alle andere Europese landen hadden en hebben reeds een verplichte keuring (Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zweden), en al aangekondigd deze in te gaan voeren (Cyprus), of hebben voor zover bekend (nog) niets laten horen en zullen dus per 1 januari 2022 een verplichte keuring voor motorfietsen (moeten) gaan invoeren.

"De frequentie, de wijze waarop dit zal gaan plaatsvinden en in hoeverre dit ook voor historische motorfietsen gaat gelden, is aan het lidstaat zelf om te bepalen", zegt Ilonka van Drunen van Motorcycle Action Group Belgium.

"Rest nog om iets te vertellen over een (verplichte) evaluatie, welke is uitgevoerd door een Spaans-Duits-Kroatisch consortium in opdracht van de Europese Commissie. In het eindrapport (...) wordt een relatie gelegd tussen de ongevallen met bromfietsen in Spanje met die van motorfietsen in heel Europa en wordt op basis van de Spaanse cijfers met betrekking tot bromfietsen, gepleit voor een algehele invoering van een verplichte periodieke technische keuring voor motorfietsen in heel Europa." Spaanse cijfers over bromfietsen worden dus gebruikt om een Europese motorkeuring in te voeren.

De keuring zal ook gelden voor scooters. Momenteel zijn er ongeveer een half miljoen motorfietsen ingeschreven in ons land. Bij VIAS, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid vinden ze de komst van een motorkeuring alvast een goede zaak. En u?

Foto's: Shutterstock

Reageren

Peter Haerens
25/03/2020 10:54
De vraag is waar gaan ze op controleren, veiligheid of wat niet origineel is. Weet bv dat ze auto afkeuren (oldtimers) omdat er schijfremmen opzitten ipv trommelremmen (is veiligheid dan de motivatie?). Ik heb ook verschillende daxjes staan doe volledig omgebouwd zijn. Die zullen voor schroothoop zijn. Wat met alle moto's die reeds op de baan zijn? Mijn ZM 125cc bj 1983 2takt??? Shadow 600cc 1989??? Wat met alle customs? Typisch voor Belgische politiekers om kort door de bocht te denken en de volledige moto gemeenschap stuk te maken net zoals ze het voor oldtimers aan het doen zijn.
Lander Labeur
08/04/2020 12:38
Dus mijn oldtimer van '92 heeft R1 remmen (blue dot) dus ik zou kunnen afgekeurd worden omwille van degelijke remklauwmen? en wat vals je een kabeltje hebt slingeren om de battrij te onderhouden, een autlube systeem voor de ketting, som de mod's maar op,...
Geert Van Boxstael
12/04/2020 13:04
Wat gaan ze doen met de emissieuitstoot van motorfietsen? (bijna) alle motorfietsen, op electrisch en waterstof/electrosch na rijden op benzine. Die stoten geen O3 of No uit zoals dieselmotoren. Nu net is de link gelegd met de bloeddrukverhogende en diabetesverhogende factor van deze dieselluchtvervuiling op de dodentol van coronapatienten. En nu door de coronauitbraak wil de hele wereld de luchtverontreiniging versnellen. Motorfietsen van vorig millenium hebben bijna nooit een euronorm, en de uitstoot veranderd ook tijdens het gebruik/slijtage van de motor dus deze norm van deze motorfietsen toen ze nieuw waren kan nog onmogelijk worden bepaald. Vele van deze motoren gaan niet als historisch geclassificeerd worden. Ik vermoed dat al deze oude voertuigen massal gebannen zullen worden. Zelf rijd ik met motorfietsen van max 1000 euro aankoopprijs tweedehands. Mijn FJ 1200 heb ik net van de hand gedaan, en vervangen door een soes gsx1100f, die ook in 1993 gebouwd werd; Als ik hem in 2023 als oldtimer verzeker valt hij onder de europese norm voor old timer (30 jaar) en zal ik niet met deze motor naar de keuring hoeven, maar dan kan ik er ook niet manger mee naar het werk rijden. Ik ga hem terug verkopen binnenkort. Maar welke motor koop ik in de plaats? Welke euronorm zal van wanneer en tot wanneer toegestaan worden?
Gerard leurs
17/04/2020 11:03
Volgens mij heeft dit niets meer met veiligheid te maken maar gewoon weer een middel om dikke inkomsten aan tax te krijgen net zoals traject controles bijplaatsen en dergelijke.Ik rij nu 25 jaar motor en heb nog nooit een motorrijder zien rijden met een onveilige motor,motorrijders zijn zeer zuinig op hun machine en onderhouden ze maniaalkaal.Uitzonderingen zijn er altijd maar daarvoor hoeven de 99,9%anderen niet te boeten.

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief