door motornieuws 16 juli 2020

2021 Honda CRF450R: kampioenen replica

Honda haalde in 2019 de wereldtitel binnen met Tim Gajser. Momenteel wordt er op het hoogste (en al evenmin op het laagste) niveau nog steeds niet gecrosst. Het weerhoudt Big Red er niet van om zijn 2021 CRF450R al te tonen, een motor gebaseerd op de WK winnende CRF450RW van Gajser.

De CRF450R biedt voor 2021 een lange lijst van verbeteringen. Om te beginnen is er 2 kg gewonnen op het frame en het subframe. Vervolgens werd er grondig gewerkt aan het afstellen van de stijfheid van het frame en de achterbrug, aan een nieuwe geometrie – voor meer responsieve stuureigenschappen - aan een grotere grondspeling en aan veranderingen in de ophanging.
Dit allemaal met als doel de motorfiets efficiënter te maken in de bochten. De feedback van Tim Gajsers winnende seizoen is ook gebruikt om een aantal problemen aan te pakken om de vermoeidheid van de rijder te verminderen en de rondetijden te verbeteren – zowel voor professionals als amateurs van alle niveaus.

De motor profiteerde ook van de enorme ervaring van HRC, die zich richtte op het koppel in lage en middelhoge regionen van het toerengebied. Tegelijkertijd is de decompressor verplaatst, is het volume van de airbox verhoogd en zijn het gasklephuis opnieuw ontworpen, net als de uitlaatkanalen. Het spruitstuk is ook nieuw, terwijl een enkele demper het eerder gebruikte dubbele uitlaatdempersysteem vervangt.
Tot slot zorgt een hydraulisch bediende koppeling voor een soepelere werking van de hendel en minder vermoeidheid bij de berijder.

De gewichtsvermindering is gericht op de compactere brandstofpomp en de magnesiumkopdeksel, terwijl nieuwe, lichtere en dunnere kunststoffen het voor de rijder gemakkelijker maken om zich te verplaatsen. Daarbij hoort ook een zadel dat dunner en smaller is achteraan.

De nieuwe graphics vervolledigen de evoluties van 2021.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief