door Thierry Sarasyn 3 november 2019

2020 Honda CBR1000RR-R Fireblade: Honda gooit het roer om

Er werd heel wat over gespeculeerd. Wel, Honda’s nieuwe Fireblade is geworden wat hij moest worden. Een compromisloze racemotor met een record aan pk's voor een vier-in-lijn 1000 cc en een boel technologie afkomstig van Honda's MotoGP RC213-V.

Radicaal anders

De Fireblade is niet alleen één van de langst lopende sportmodellen op de markt, het is ook de één van de meest iconische sportmotoren ooit. Sinds zijn debuut in 1992 verraste de Blade vriend en vijand en sindsdien heeft de CBR RR altijd op het voorplan gestaan.

In een geschiedenis van bijna 28 jaar onderging de Fireblade heel wat veranderingen. Het 16 duims voorwiel werd een 17 inch, de 900 cc vierpitter evolueerde naar 1000 en vier carburatoren werden gasklephuizen voor de injectie. Eén ding bleef echter onaangeroerd. De veelzijdigheid en de daaraan verbond slagzin van Total Control. Daar komt in 2020 verandering in. Honda slaat de bladzijde van de veelzijdigheid om en kiest resoluut voor pure prestaties. De Fireblade RR is niet meer. De Fireblade RR-R neemt de fakkel over, met een focus op prestaties. Zonder compromissen. Voor wie het nog iets meer mag zijn is er ook een CBR1000RR-R SP met elektronisch gestuurde Öhlins ophanging en een nog grote focus op de competitie.

Circuitfocus

De 2020 CBR1000RR-R is dus een compleet nieuwe motorfiets, gebouwd met een nooit geziene focus op circuit rijden, prestaties en controle. Het vier-in-lijn motorblok haalt zijn verbrandings- en lage frictie-technologie bij de RC213V-S en deelt ook de boring en slag. Het blok heeft titanium drijfstangen en gesmede aluminium zuigers.

RCV erfenis

De Honda Selectable Torque Control werd geoptimaliseerd en een instelbare Start Modus vervoegt Power, Motor Rem en Wheelie Controle. Een aluminium diamant type frame biedt een langere RC213V-S-stijl swingarm. Er is een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit), Honda Electronic Steering Damper (HESD) met 3 niveaus en Showa ophanging voor- en achter. Nissin remklauwen bijten in de 330 mm schijven via een tweetraps ABS. Het bodywork en de rijhouding hebben een absolute focus op aerodynamische prestaties en er zijn winglets om neerwaartse druk te genereren, rechtstreeks afgeleid uit de MotoGP. Een kleuren TFT-scherm en de Honda Smart Key zijn de kers op de taart.

Van nul

Van een blanco papier begonnen Honda's en HRC's ingenieurs aan een nieuw vier-in-lijn blok voor de CBR1000RR-R Fireblade. Een compact blok met een korte slag – zoals gezegd zijn de boring en slag identiek aan die van de RC213V – en een semi tandwiel aangedreven primaire overbrenging, vingergeleide kleptuimelaars, titanium drijfstangen, de interne frictiereductie technologie van de RC213V-S, en nog veel meer.
Een ram-air inlaat in de voorkant van de kuip gaat direct door het balhoofd naar de airbox. De 4-2-1 uitlaatbochten zijn ovaal en de demper werd ontworpen in samenwerking met Akrapovic.

Het resultaat? Het CBR1000RR-R blok bereikt de zone pas bij 15.500 tpm en haalt een topvermogen van 160kW (217,6PK) bij 14.500 tpm. Daarmee is dit de sterkste 1000 cc vier-in-lijn ooit gebouwd voor massaproductie. De blade heeft 113 Nm koppel aan boord.

Ondersteund door hi-tech elektronica

Throttle by Wire werd aangepast voor een verbeterd gevoel en drie standaard rij-modi bieden de optie om aanpassingen aan te brengen aan Vermogen, Motor Rem, Wheelie Controle en het geoptimaliseerde Honda Selectable Torque Control (HSTC). Het elektronica pakket omvat nu ook Start Modus.
Een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) biedt accurate 3D informatie over rijdynamiek en geeft input om alle elektronica te besturen. Het controleert ook de nieuwe drietraps Honda Electronic Steering Damper (HESD).
De SP-versie gooit daar nog elektronisch gestuurde ophanging bij van de tweede generatie Öhlins Smart Electronic Control (S-EC). Brembo Stylema remklauwen bijten in de 330 mm schijven via een tweetraps ABS. Op de RR-R komen de klauwen van Nissin.

Nieuw rijwielgedeelte

Bij een nieuw blok en betere prestaties, hoort ook een ander rijwielgedeelte. Een compleet nieuw aluminium diamant type frame maakt gebruik van de achterzijde van het blok als bevestigingsplaats voor de achterschokbreker. De swingarm is langer en is gebaseerd op het RC213V-S design. De stijfheidsbalans, gewichtsverdeling en stuurgeometrie zijn aangepast met het oog op het toegenomen vermogen en koppel, grip voor- en achteraan en de feedback voor al deze zaken.

Showa's 43 mm Big Piston Fork (BPF) past bij de Showa Balance Free Rear Cushion Light (BFRC-L). Er zijn grotere remschijven vooraan bediend door Nissin vierzuigerklauwen. Het ABS is instelbaar voor circuitgebruik. De achterband heeft 200/55-17 als afmetingen.

Sportief en slim

Een deel van de aerodynamische vormen van de 2018 RC213V MotoGP motor werden overgenomen op de CBR1000RR-R, inclusief de winglets om meer neerwaartse druk te genereren en de remstabiliteit te verhogen. De rijhouding is ook veel compacter.

Het volledig personaliseerbare 5 inch TFT-scherm biedt een intuïtieve bediening via een schakelaar op de linker stuurhelft. Honda's Smart Key Systeem biedt extra gebruiksgemak. En zorgt er meteen ook voor dat er geen contactslot meer in de kroonplaat moet. Daardoor werd ruimte vrij gemaakt voor de ram air inlaat. En ziet de kroonplaat er uit als die van een competitiemotor.
Stijlvol, slim en sportief. Dit vat de essentie van de nieuwe Fireblade goed samen. Maar de Blade zal zich vooral moeten waarmaken door prestaties. De cijfers laten alvast vermoeden dat hij daartoe in staat is. We weten meer na de test.

Reageren

Registreer of log in om te reageren


Community

Motornieuws TV» Archief